Charles Explorer logo
🇨🇿

Spiritualita a dějiny řeholních řádů I.

Předmět na Katolická teologická fakulta |
KHIS300

Sylabus

1. vznik řeholních řádů

2. mnišské řeholní řády

3. kanovnické řeholní řády

4. řeholní řády ostatní

Anotace

Cílem semináře je seznámit studenty s významem a postavením řeholních institucí v raně novověké společnosti, se základními formami a s pravidly řeholního života, a se specifickým působením řeholních řádů v českých zemích. Po absolvování semináře by měl student umět základním způsobem interpretovat fakta a začlenit do

širšího kontextu poznatky týkající se této problematiky, s nimiž se bude ve studiu i profesním životě dále setkávat

(nejen tedy v oboru historie, ale např. i literatury nebo dějin umění). Těžiště semináře bude spočívat v četbě vybraných textů; každý semestr by byl zaměře na konkrétní text, přičemž je předpoklad, že texty by se neopakovaly.

Vzhledem ke studijnímu programu se počítá s četbou moderních edic jazykově českých textů, s ohledem na připravenost studentů je možné zvážit i četbu dobových českých tisků.

První dvě dvouhodinovky by byly věnovány úvodu do tématu, tj. studenti by byli seznámeni s fenoménem řeholního

života v raném novověku a s působením řeholních institucí v českých zemích s důrazem na období po 1620 – 80. léta 18. století. Tyto dvouhodinovky by se opakovaly vždy na začátku školního roku, s modifikacemi případně i na začátku semestru. Třetí dvouhodinovka by byla věnována obecnému úvodu ke konkrétnímu textu a zadání referátů.

Jako studijní text se osvědčila v akademickém roce 2020-2021 česky psaná kronika plzeňských dominikánek

(přepis vybraných částí poskytne studentům vyučující). Pro zpracování referátů se předpokládá výběr kratších, tematicky zaměřených částí textu, k nimž by studenti kromě všeobecné studijní literatury dostávali doporučené ještě další tituly. Referáty budou studenti zpracovávat ve formě krátkého komentáře k zadanému úseku textu, po referátu bude následovat diskuse a rozšiřující výklad vyučující. Závěrečná dvouhodinovka by byla věnována shrnutí poznatků z četby s aktivní účastí studentů (diskuse). Podle časových možností by v rámci jedné dvouhodinovky mohla proběhnout tematicky zaměřená exkurze (nejvýš jednou za semestr).