Charles Explorer logo
🇬🇧

Introduction to Social Medicine II

Class at Hussite Theological Faculty |
L0083

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

1. Normalita ve vztahu ke zdraví. Kauzalita. Etiologie a patogenesa. Etiologická triáda. Populační přístup k péči o zdraví. Sociálně lékařské aspekty nemoci. Sociologie nemoci a medicíny.

2. Teorie prevence. Zdravotní stav obyvatelstva. Sociální aspekty nemoci. Primární, sekundární a terciální prevence. Behaviorální epidemiologie.

3. Vliv sociálních faktorů na vývoj jedince. Vzorce chování a postojů - sociální role. Mužská a ženská identita. Funkce rodiny. Děti ohrožené prostředím. Demografie dětství.

4. Handicap, nesoběstačnost, nezabezpečenost.

5. Funkční potenciál jedince. Komprehensivní rehabilitace. Biologická, psychologická a sociální dimense handicapu.

6. Faktory ovlivňující zdravotní stav.

7. Genetická predisposice, úroveň zdravotní péče, životní styl, životní prostředí.

8. Význam stavu výživy. Výživová anamnesa, somatická charakteristika. Karenční výživa. Malnutrice - rizika.

9. Poruchy příjmu potravy. Obezita. Komplikace nadváhy. Anorexie. Bulimie. Predisponující faktory - prevence, léčba. Sociální faktory - dopad.

10. Rutinní statistika zdravotního stavu obyvatelstva. Demografická statistika - demografická statika, demografická dynamika. Standardizovaná úmrtnost mužů a žen. Novorozenecká úmrtnost. Vývoj ukazatelů potratovosti. Mezinárodní srovnání. Populační vývoj.

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Sociální práci nelze oddělit od znalostí základních životních podmínek klienta v celé šíři biopsychosociální, proto je cílem předmětu studentovi: umožnit základní orientaci v celostní problematice vzájemné závislosti zdraví a společnosti; vysvětlit podstatu informační, poznatkové a metodické základny sloužící k popisu a zhodnocení zdravotní situace jedince s prioritou sociálních faktorů; vysvětlit terminologii a využití demografických ukazatelů; utřídit základní znalosti z epidemiologie a hygieny; seznámit studenta s determinanty ovlivňujícími zdravotní stav jedince; objasnit v základu práci s klientem se zřetelem na všechna jeho specifika (pohlaví, věk, zdravotní stav, zátěž, nesoběstačnost, sociální status); naučit základům dispenzární péče (anamnéza, prevence, prognóza) a z toho vyplývající péče.

V případě trvání distanční výuku bude předmět Propedeutika sociálního lékařství II. vyučován formou přímé online výuky pomocí nástroje MS Teams v čase určeném rozvrhem fakulty. Předmět bude zakončen tímto způsobem: zaslání seminární práce a sumarizující analýzy v celém rozsahu přednášeného kurzu a to formou online (email), popřípadě osobním kontaktem (příznivá situace).

Bližší informace a pokyny k instalaci MS Teams: https://dl.cuni.cz/ms-teams/