1. Normalita ve vztahu ke zdraví. Kauzalita. Etiologie a patogenesa. Etiologická triáda. Populační přístup k péči o zdraví. Sociálně lékařské aspekty nemoci. Sociologie nemoci a medicíny.
2. Teorie prevence. Zdravotní stav obyvatelstva. Sociální aspekty nemoci. Primární, sekundární a terciální prevence. Behaviorální epidemiologie.
3. Vliv sociálních faktorů na vývoj jedince. Vzorce chování a postojů - sociální role. Mužská a ženská identita. Funkce rodiny. Děti ohrožené prostředím. Demografie dětství.
4. Handicap, nesoběstačnost, nezabezpečenost.
5. Funkční potenciál jedince. Komprehensivní rehabilitace. Biologická, psychologická a sociální dimense handicapu.
6. Faktory ovlivňující zdravotní stav.
7. Genetická predisposice, úroveň zdravotní péče, životní styl, životní prostředí.
8. Význam stavu výživy. Výživová anamnesa, somatická charakteristika. Karenční výživa. Malnutrice - rizika.
9. Poruchy příjmu potravy. Obezita. Komplikace nadváhy. Anorexie. Bulimie. Predisponující faktory - prevence, léčba. Sociální faktory - dopad.
10. Rutinní statistika zdravotního stavu obyvatelstva. Demografická statistika - demografická statika, demografická dynamika. Standardizovaná úmrtnost mužů a žen. Novorozenecká úmrtnost. Vývoj ukazatelů potratovosti. Mezinárodní srovnání. Populační vývoj.
Sociální práci nelze oddělit od znalostí základních životních podmínek klienta v celé šíři biopsychosociální, proto je cílem předmětu studentovi: umožnit základní orientaci v celostní problematice vzájemné závislosti zdraví a společnosti; vysvětlit podstatu informační, poznatkové a metodické základny sloužící k popisu a zhodnocení zdravotní situace jedince s prioritou sociálních faktorů; vysvětlit terminologii a využití demografických ukazatelů; utřídit základní znalosti z epidemiologie a hygieny; seznámit studenta s determinanty ovlivňujícími zdravotní stav jedince; objasnit v základu práci s klientem se zřetelem na všechna jeho specifika (pohlaví, věk, zdravotní stav, zátěž, nesoběstačnost, sociální status); naučit základům dispenzární péče (anamnéza, prevence, prognóza) a z toho vyplývající péče.
V případě trvání distanční výuku bude předmět Propedeutika sociálního lékařství II. vyučován formou přímé online výuky pomocí nástroje MS Teams v čase určeném rozvrhem fakulty. Předmět bude zakončen tímto způsobem: zaslání seminární práce a sumarizující analýzy v celém rozsahu přednášeného kurzu a to formou online (email), popřípadě osobním kontaktem (příznivá situace).
Bližší informace a pokyny k instalaci MS Teams: https://dl.cuni.cz/ms-teams/