Úvod do individuální sociální práce.
Teoretické zdroje - humanistická psychoterapie, kognitivně behaviorální terapie, psychosociální přístup, antiopresivní přístup, terapie realitou, ekologický, systemický přístup z hlediska práce s klientem.
Prvý kontakt s klientem, navázání a vytvoření vztahu klient-sociální pracovník, úspěšnost jednání, okolnosti k navázání kontaktu, kontrola, pomoc, objednávka, určení problému, formulace cílů, zakázka, práce v přirozeném prostředí.
Vedení rozhovoru, výhody a nevýhody rozhovoru v sociální práci, charakter rozhovoru, průběh rozhovoru, úspěšnost navázání vztahu.
Posuzování lidí, zkreslení, interpersonální percepce, specifické typy klientů v sociální práci.
Diagnostika, její etapy v sociální práci, vyhledávání a podchycení sociální problematiky, come in, upozornění, referal systém.
Cílem předmětu a základem teorie sociální práce je pochopení jedince, skupiny, komunity v kontextu s jeho sociálním prostředím a následném uvedení studentů do problematiky posuzování životní situace klienta, skupiny, komunity. Sociální práce v obecném kontextu mnohdy vychází z protichůdných představ a koncepcí, studenti jsou seznámeni s vybranými teoretickými pohledy a získávají přehled o výhodách a nevýhodách rozdíln ých přístupů, učí se je volit a navrhovat vlastní intervence. Student po absolvování předmětů disponuje základními znalostmi o spektru metod sociální práce, získává dovednost na úrovni základní diagnostiky v kontextu i odborné praxe po dobu studia
Předmět bude zakončen písemným zápočtem a konkrétní upřesnění bude sděleno v průběhu ZS.