Předmět a metody vývojové psychologie. Vymezení předmětu vývojové psychologie, činitelé psychického vývoje, obecné znaky psychického vývoje.
Teorie psychického vývoje: psychodynamické teorie vývoje osobnosti, teorie kognitivního vývoje, teorie socializačního vývoje. Prenatální období.
Novorozenecké období. Kojenecké obdob í: motorický vývoj, vývoj poznávacích procesů, vývoj předřečové aktivity, emoční vývoj, socializace.
Batolecí období: Vývoj a význam motorických dovedností, vývoj poznávacích procesů, vývoj řeči a jazyka, emoční vývoj, socializace, vývoj dětské osobnosti, sebepojetí batolete. Předškolní věk: vývoj poznávacích procesů, kresba, hra a pohádky, vývoj jazyka a řeči, emoční vývoj, socializace, vývoj dětské osobnosti a sebepojetí, vývoj genderové identity. Školní věk: vývoj poznávacích procesů, vývoj jazykových kompetencí, emoční vývoj, vývoj autoregulačních mechanismů, socializace, vliv školy a vrstevnické skupiny.
Vývoj dětské osobnosti a sebepojetí. Dospívání: tělesná proměna a její význam, vývoj poznávacích procesů, emoční vývoj, socializace, změna vztahu k rodině, význam vrstevníků, proměny sociálních rolí.
Tento kurz je zaměřen především teoreticky k získání základních znalostí o jednotlivých obdobích vývoje lidského jedince od doby početí po ukončení dětství. Studenti porozumí zákonitostem specifik lidského vývoje, v základních složkách a aspektech. Získají základní poznatky o průběhu, zákonitostech a možnostech rozvoje v jednotlivých
údobích. Osvojí si i základní teoretické koncepce kognitivního a osobnostního vývoje.
Průběžně zadávanými úkoly si aktivně procvičí schopnost zaměřeného pozorování, projevů lidského jedince na různých stupních vývoje a upevní si svoji schopnost tyto projevy vyhodnocovat. Absolvováním tohoto kurzu studenti získají prohloubené znalosti a porozumění individualitě žáků a studentů, se kterými se budou ve své perspektivní pedagogické praxi setkávat.
Předmět je zakončen klasifikovaným zápočtem po splnění zadaných úkolů, které budou studentům sděleny.