Charles Explorer logo
🇬🇧

Introduction to Pedagogy

Class at Hussite Theological Faculty |
L0239

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Pedagogika jako věda, výchova a vzdělávání:

Vyučování a jeho základní kategorie: cíl, obsah, organizační formy, metody, žák, učitel, hodnocení, motivace, evaluace, reflexe.

Historické pojetí vyučování: J. F. Herbart, J. A. Komenský, J. Dewey, pedocentrismus.

Činitelé působící na formování člověka: Výchovný optimismus a výchovný pesimismus.

Současné a perspektivní otázky vyučování: Strategie 2030+, Delorsovy pilíře, inkluze.

Učitel:

Smysl a cíle učitelské profese v současnosti. Učitelství jako respekt k osobnosti dítěte. Rozvoj osobnostních, sociálních a didaktických dovedností učitele. Dovednosti učitele ke spolupráci se žáky, rodiči, kolegy, vedením školy.

Učitel a jeho sebereflexe, práce s rozvojovými cíli, silnými a slabými stránkami. Sebepojetí učitele. Psychohygiena učitelského povolání, syndrom vyhoření.

Přístupy ke vzdělávání:

Konstruktivní a transmisivní přístup ke vzdělávání.

Aktuální přístupy k vyučování: činnostní a zkušenostní učení, problémové učení, svoboda ve vyučování, kooperativní a badatelská výuka, Hejného metoda, kritické myšlení, sebereflexe a sebepojetí žáka apod.

Interakce ve třídě:

Interakce mezi učitelem a žáky ve vyučování. Autorita učitele a problematika kázně. Řešení konfliktů.

Školní třída jako vrstevnická skupina, sociální klima třídy a školy.

Spolupráce učitele a asistenta. Specifika práce se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami ve výuce. Přednosti a úskalí inkluze. Práce učitele s nadanými žáky.

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Cíl předmětu:

Student popisuje výchovně a vzdělávací praxi s teoretickým nadhledem:

Student rozumí výchově a vzdělávání jako záměrné a cílevědomé aktivitě. Student si vyzkouší reflektovat své zkušenosti v roli žáka a studenta s porozuměním základním pedagogickým pojmům. Student umí rozlišit mezi přeceňováním a podceňováním moci výchovy. Student vysvětlí pojetí vyučování na konkrétním příkladu z historie. Student s porozuměním promýšlí otázky současného vyučování.

Student reflektuje vzhledem ke svým zkušenostem učitelskou profesi:

Student na konkrétních příkladech umí popsat smysl a cíl učitelské profese v současnosti vzhledem k respektu k osobnosti dítěte. Student si vyzkouší v modelové situaci rozličné dovednosti, které učitel využívá a vysvětlí jejich smysl. Student si vyzkouší sebereflexi vzhledem k potenciálnímu rozvoji svých pedagogických dovedností a popíše své sebepojetí v roli učitele. Student vysvětlí několik strategií, které pomáhají psychohygieně učitele.

Student umí rozlišit konstruktivní a transmisivní přístup ke vzdělávání. Student umí na konkrétních příkladech vysvětlit základní principy některých současných přístupů ke vzdělávání.

Student reflektuje modelové interakce ve třídě:

Student si vyzkouší na konkrétním příkladu interakce mezi učitelem a žákem popsat, jak se projevuje autorita učitele a jak souvisí s kázní.

Student si vyzkouší na konkrétním příkladu interakce mezi učitelem a asistentem popsat, jaká doporučení jsou pro jejich spolupráci vhodná vzhledem k různým skupinám žáků. Student popíše přednosti a úskalí inkluze.

Student si vyzkouší na konkrétním příkladu popsat projevy sociálního klimatu ve třídě a ve škole. Student vysvětlí, jak se třída projevuje jako vrstevnická skupina.