Charles Explorer logo
🇨🇿

Dějiny pedagogiky

Předmět na Husitská teologická fakulta |
L0240

Sylabus

Výchova a vzdělávání ve starověku. Spartská a aténská výchova. (Řečtí filozofové o výchově.

Situace v době helénismu. Výchova ve starém Římě.) Výchova a vzdělávání ve středověku: Vznik církevních škol. (Rytířská výchova.

Vliv scholastiky na středověkou vzdělanost. Středověké univerzity.

Vliv reformace na výchovu a vzdělávání u nás. Náboženští reformátoři (Konrád Waldhauser, Jan Milíč z Kroměříže, Jan Hus), Výchova v období husitství.) Pedagogický systém J.

A. Komenského. (Výchova jako součást nápravy světa.

Vztah pedagogických a pansofistických idejí.) Pedagogické ideje v Evropě od 17. do 1. poloviny 19. století. (Pojetí výchovy gentlemana - J. Locke.

Pojetí přirozené výchovy - J. J.

Rousseau; Encyklopedisté. J. J.

Pestalozzi.) Pedagogický systém J. F.

Herbarta. Vývoj školství v českých zemích od konce 18. století do r. 1989. (Tereziánská reforma. Školský zákon z roku 1869.

Nástin organizace gymnázií a reálek. Školský systém na začátku 20. století. Školství v Československu (1918-1939, 1948-1989). Vývoj učitelského vzdělávání u nás od konce 18. století do současnosti: Pojetí, obsah, instituce, reformní snahy.

Reformní pedagogika ve světě a u nás: Příčiny vzniku, pedocentrismus, naturalismus, individualizace, koncepce pracovní školy.

Anotace

Cílem předmětu je seznámit studenty s vývojem pedagogického myšlení a školy, a to v širším společenském a kulturním kontextu. Po úspěšném absolvování tohoto kurzu budou studenti schopni prokázat, že porozuměli vývoji pedagogických idejí a školy v kontextu historického vývoje společnosti a kultury v širším slova smyslu a že pochopili význam této disciplíny pro učitelskou praxi a pro realizaci evropské dimenze ve vzdělávání.