Základní východiska didaktického myšlení a jednání ve výuce (souvislosti mezi cíli, obsahy vzdělávání a metodami zprostředkování učiva).
Výuka jako institucionalizovaná forma vzdělání.
Transmisivní výuka a konstruktivistická výuka.
Základní tendence v současné výuce: činnostní a zku šenostní učení – problémové učení – integrativní tendence – svoboda ve výuce – výuka z komunikačního hlediska.
Učivo a jeho výběr. Překonávání poznatkového encyklopedismu. Kurikulum a jeho reformy.
Uspořádání učiva v pedagogických dokumentech. Učební plány, učební osnovy, rámcové a školní vzdělávací programy.
Vyučování jako celistvý proces. Vztah cílů, prostředků, obsahu a podmínek vyučování. Dělení vzdělávacích cílů z hlediska obsahu a obecnosti.
Vzájemný vztah mezi učitelem a žáky ve vyučování.
Vzdělávání, jeho cíle a pojetí. Historicko-vývojové proměny cílů, obsahů a funkce vzdělávání, Teorie formálního a materiálního vzdělávání, jejich vznik a soudobé projevy.
Cíl předmětu: Student si vyzkouší vnímat vyučovací činnost jako vytváření příležitostí pro učení klienta. Student umí rozlišit konstruktivní a transmisivní přístup ke vzdělávání.
Student umí vysvětlit co je didaktika a základní didaktické pojmy (cíl, obsah, metoda, učivo, podmínky vzdělávání). Student rozumí souvislosti mezi cíli, obsahy vzdělávání a metodami zprostředkování učiva.
Student rozumí českému vzdělávacímu systému (Bílá kniha, RVP, ŠVP). Student si na modelových příkladech vyzkouší popsat jaké důsledky mají různé přístupu k učení a výuce, formulaci cílů, volbě metod apod. do sociálních vztahů ve třídě a do vztahů mezi učitelem a žáky.
Pro zápis do tohoto kurzu je třeba absolvovat kurz úvod do pedagogiky.