V tomto předmětu získáte znalosti o sociálním kontextu dětí a dospívajících školního věku, o socializačních mechanismech a skupinových procesech souvisejících se školním i s rodinným prostředím a o jejich proměnách z hlediska věku. Pozornost bude zaměřena také na vývoj vrstevnické skupiny, na skupinovou identitu a na implicitní sociální faktory, které se projevují v individuálním a skupinovém jednání (teorie sociálních domén, mechanismus morálního vyvazování).
Budete také obeznámeni s problematikou sociálních postojů, sociální percepce (implicitní teorie osobnosti, schematizace, favoritismus apod.), s problematikou komunikace a komunikačních chyb. Porozumíte také principům a možnostem sociálně psychologických metod (včetně základních psychometrických ukazatelů) tak, abyste dokázali samostatně interpretovat takto nashromážděné nálezy.
Během výuky je věnován čas na společnou diskusi o jednotlivých tématech. Budeme navzájem sdílet své zkušenosti a postoje týkající se dané oblasti a hledat optimální sociálně psychologický přístup k žákům.
Znalosti získané v předmětu sociální psychologie vám pomohou rozpoznávat jednotlivé sociálně psychologické jevy v profesním i osobním životě.
1. Sociální psychologie jako vědní disciplína a její předmět.
2. Metody sociální psychologie. Sociometrie, SO-RA-D, sémantický diferenciál.
3. Sebepojetí, self, odcizení, sociální deviace, anomie. Vulnerabilita a resilience.
4. Bronfenbrennerův ekologický model.
5. Rodina jakožto primární socializační prostředí. Citová deprivace, raná vazba, alexitymie. Nefunkčnost rodin.
6. Druhy sociálního učení.
7. Sociálně psychologický pohled na výukovou komunikaci.
8. Sociální skupina. Dělení, struktura a dynamika. Normy, role a status. Školní třída a její sociální klima.
9. Pedagog a syndrom vyhoření.