Co je etika. Co dělá naše jednání dobrým? Antropologie a etika. Člověk mýtu.
Antická a biblická “metafyzika”. Stvořitelské a antropologické biblické příběhy.
Desatero. Řecký zázrak a zrod polis. Sókratovské tázání.
Platónské podobenství o duši. Péče o duši jako politický koncept.
Etické koncepce doby helénismu. Studenti jsou p řizváni k aktivnímu spoluvytváření obsahu předmětu formou ústních prezentací na literaturu a diskuse k těmto prezentacím.
Seznam témat může být dle aktuální potřeby obměňován. Student může vyučujícího požádat o volbu vlastního tématu (souvisejícího např. s tématem jeho závěrečné práce), pokud se shoduje se zaměřením předmětu.
V předmětu se studenti seznamují s etikou jakožto reflexí o hodnotách, cílech a způsobech uskutečnění odpovědného jednání, jak se vyvíjela v řecké a židovsko-křesťanské tradici. Učí se porozumět zejména kontextům, z nichž toto přemýšlení vychází a z nichž lze teprve nahlížet etické otázky jako významuplné.
Pozornost je věnována mýtickému či archaickému obrazu světa, z nějž se na jedné straně rodí logos, jehož plodem je řecká filosofie, na druhé straně zjevení, které ústí v dědictví biblické. Studenti se naučí, jaké typy etiky z obou tradic vyrůstají, jakým způsobem se vzájemně ovlivňují, snoubí či odpuzují.
Historické koncepce etiky sledujeme vždy proto, abychom se něco dozvěděli o nás samých, studenti jsou proto vedeni k aktualizacím a promýšlení, jak tyto proudy utvářely a utvářejí evropské etické myšlení v dějinách i v současnosti. Podle akademických a zájmových profilů zapsaných studentů může být věnována pozornost také etice z hlediska profesního, zejména pak ve smyslu učitelské, sociální či duchovenské služby.
Na předmět “Etika” volně navazuje “Seminář z etiky”.