Utváření skupin, jejich vymezení. Dynamika vývoje skupin, vytváření podmínek bezpečí a důvěry. Role ve skupině, skupinový status, skupinové normy. Význam rituálů pro skupinu. Komunikační styly, význam verbální a neverbální komunikace. Vytváření sebepojetí ve skupině na základě sebereflexe a zpětných vazeb. Kooperace versus rivalita.V rámci předmětu přijdou referovat i odborníci s praktickými zkušenostmi práce se specifickými skupinami.Prosím sledujte případné hromadné maily zasílané přihlášeným studentům. PŘÍPADNÉ DOTAZY PIŠTE PROSÍM NA MŮJ MAIL HTF (viz Karolina a web HTF).
POZOR: VÝUKA V TOMTO SEMESTRU ZAČNE 19.10.- KDY JE ALE ÚČAST PŘIHLÁŠENÝCH STUDENTŮ POVINNÁ
V kurzu jsou studenti vedeni k porozumění procesům, které jsou typické v interpersonální komunikaci i při prožívání situací klienty a pracovníky v pomáhajících profesích. Prostřednictvím jednotlivých komunikačních technik studenti získají sebezkušenost zaměřenou na sebereflexi i na komunikaci. Získají reflexi a naučí se zvědomovat skupinu a procesy mezilidské komunikace v ní. V průběhu semináře studenti získají zkušenost vytváření a průběhu skupinové dynamiky, zároveň se naučí porozumět různým přístupům práce s ní. Důraz je kladen na praktické ukázky, které umožňují sebezkušenost, teoretické poznatky jsou uváděny do souvislostí v rámci jednotlivých cvičení. Studenti si příslušné teoretické pasáže prohloubí samostudiem doporučené literatury. Po absolvování kurzu by frekventanti měli být schopni nejen sebereflexe ve skupinovém dění, ale i umět rozpoznávat strukturu vazeb, vztahů ve skupině a navozovat žádoucí skupinové jevy. Předpokladem pro vstup do kurzu je absolvování zkoušky z úvodu do psychologie, pedagogické, sociální vývojové psychologie I.
Realizace projektu „Zvyšování profesní připravenosti studentů pedagogických studijních programů v oblasti primární prevence“ byla podpořena MŠMT v rámci Výzvy pro podávání žádostí na aktivity v oblasti primární prevence rizikového chování a podpory duševního zdraví ve školách a školských zařízeních pro rok 2022.