Charles Explorer logo
🇨🇿

Individuální pedagogická praxe

Předmět na Husitská teologická fakulta |
L0269

Sylabus

Klíčové činnosti studenta v průběhu individuální pedagogické praxe: Hospitace v hodinách fakultního učitele. Případné hospitace v hodinách druhého praktikanta.

Vlastní výuka studenta. Analýza a reflexe vlastních výstupů a hospitovaných hodin s fakultním učitelem a dalším praktikantem.

Reflexe výuky dalšího praktikanta. Práce s profesním portfoliem.

Přehled pracovišť, na kterých má být praxe uskutečňována: Studenti vykonávají individuální pedagogickou praxi dle vlastního výběru školy.Sylabus vznikl v rámci projektu "Podpora pregraduálního vzdělávání budoucích učitelů na UK", registrační číslo: CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_068/0016093. logolink: https://opvvv.msmt.cz/media/msmt/uploads/OP_VVV/Pravidla_pro_publicitu/logolinky/Logolink_OP_VVV_hor_barva_cz.jpg

Anotace

Pedagogická praxe je zaměřena na individuální aktivitu – komplexní poznání výchovně vzdělávací práce ve škole.

Tato individuální souvislá praxe směřuje k rozvíjení učitelských kompetencí v komplexním rozsahu, studenti získávají zkušenosti s výukou v celém kontextu fungování třídy a školy a postupně rozvíjejí úroveň své učitelské způsobilosti. Stěžejní aktivitou studentů je v úvodu praxe pozorování vyučovacího procesu a vlastní výuka v konkrétních třídách na vybrané škole. Další významnou aktivitou jsou pedagogicko-psychologické a didaktické rozbory pozorovaných jevů s významnou oporou o znalosti z pedagogiky, psychologie a zejména didaktiky.

Součástí pozorování a rozborů je vedení studentů k sebepojetí a sebereflexi ve vztahu k učitelské profesi. Studenti vedou pečlivé zápisy svých pozorování v pedagogickém deníku. Záznamy z pozorování a další úlohy, jež se váží k plnění předmětu zakládají do pedagogického deníku či studentského pedagogického portfolia. Individuální pedagogické praxe jsou vedeny zkušenými učiteli – mentory ze spolupracujících škol.

Cílem individuální pedagogické praxe je především: rozvíjet vlastní učitelské kompetence v celém rozsahu, konstituovat osobitý vyučovací styl studenta/studentky, získat zkušenosti s výukou v celém kontextu fungování třídy a školy, a ověřit si a postupně rozvíjet úroveň začátečnické učitelské způsobilosti a stanovit si cíle a úkoly dalšího profesního růstu.