Charles Explorer logo
🇨🇿

Základní teorie osobnosti

Předmět na Husitská teologická fakulta |
L0270

Sylabus

V tomto předmětu se budeme zabývat těmito teoriemi: • Psychoanalytická teorie S. Freuda (též obranné mechanismy A. Freudové a pojetí psychotraumatu u S. Ferencziho) • Hlubinně psychologická teorie C. G, Junga • Individuální teorie Alfréda Adlera • Vývojová teorie E. Eriksona • Psychosociální teorie E. Fromma • Humanistický přístup C. Rogerse a A. Maslowa • Logoterapie E. Frankla • Psychometrický přístup k osobnosti H. Eysencka a R. Cattela • Sociálně kognitivní přístup A. Bandury. Doplňující informace k tomuto kurzu najdete vyvěšené na MOODLE na webu: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=10503. Jde o materiály, které Vám doplní potřebné informace vedle základní požadované literatury. Základní literaturou je monografie V. Drapely: Přehled teorií osobnosti (Praha, Portál, v několika vydáních), v níž najdete k většině výše uvedených koncepcí osobnosti potřebné informace. Uvedený titul je dostupný v knihkupectvích a v knihovnách. V digitalizované podobě též na počítačích v Národní knihovně a také na internetu. Stránka v MOODLE údaje z uvedené knihy doplňuje zejména v těchto oblastech: teoretický úvod k teoriím osobnosti, teorie A. Freudové, S. Ferencziho, H. Eysencka, R. Cattela, A. Bandury, E. Frankla. Předmět bude vyučovaný formou přednášky a společných diskusí, od poloviny prosince budou poslední témata ze sylabu, která bychom nestihli, doplněna samostudiem (z knihy V. Drapely a z podkladů v Moodle). V případě nejasností budu k dispozici prostřednictvím mailu a konzultací (v eventualitě lockdownu online).

Vytvořené seminární práce vám pak budou k dispozici ke vzájemnému sdílení minimálně do konce března. 

Anotace

Cílem tohoto předmětu je osvojit si (a z pozice pedagoga aplikovat) základní informace o nejvýznamnějších teoriích osobnosti. Předmět se zaměřuje na psychologické teorie osobnosti, které hrají od minulého století až do současnosti v evropské psychologii nejvýznamnější roli.

Tyto teorie ovlivnily i další vědní obory, zejména oblast pedagogiky, poradenství, sociální práce a psychoterapie. Část těchto poznatků zároveň představuje i učební látku středoškolského předmětu „Základy společenských věd“. V rámci získání zápočtu si studenti na základě vlastního výběru zvolí určitou dílčí část obsahu předmětu (např. jeden či více klíčových konceptů z některé z osobnostních teorií), kterou zpracují ve formě podkladu pro výuku na střední škole.

Tyto podklady budou vzájemně sdíleny (více viz "Podmínky zakončení předmětu").