Seznámení s obsahem kurzu, jeho koncepcí a s harmonogramem klinického semestru v daném roce. Zopakování základních diagnostických metod, které mají k dispozici školní učitelé a preventisté (klinické metody: různé typy pozorování a rozhovorů, analýza produktů činnosti žáka/studenta, dále dotazníky, sociometrické metody a také výukové metody).
Společná návštěva víceletého gymnázia, seznámení se zásadami navštěvování školy a zvoleného vyučování. Seznámení se specifiky, s koncepcí, zaměřením a organizací školy. Šestitýdenní samostatný pobyt ve škole; identifikace tématu; sběr dat pomocí dvou metod a jejich analýza.
Závěrečná beseda na navštěvované škole, diskuse nad zaznamenanými tématy a problémy. Referáty o sledovaných tématech a společná diskuse nad jejich obsahem, metodologií, diagnostickými nálezy a navrhovanými intervenčními postupy.
Cílem Klinického semestru je seznámit studenty detailněji s konkrétním školním prostředím ještě předtím, než do něj vstoupí jako pedagogové. Pozorovatel, který aktuálně nevyučuje, vnímá školní realitu z širší perspektivy a je pozornější i k dění, které vyučujícím často uniká.
Delší pobyt v témže školním prostředí umožňuje podrobnější vhled do jeho specifik, který nelze získat jednorázovou návštěvou. Studenti budou navštěvovat 6 týdnů jedno prostředí střední školy.
Dalším cílem studentů bude postupně se zaměřit na určitý pedagogicko-didaktický, psychologický či sociální fenomén, který zde naleznou. Kombinací dvou diagnostických metod (tj. s využitím principu triangulace dat) jej zanalyzují, zpracují, popíší a navrhnou určitý pedagogický postup.
Své výstupy a intervenční návrhy následně diskutují spolu s reálným vyučujícím dané školy. Klinický semestr je zamě řený ryze prakticky a je určený budoucím učitelům.
Jeho prostřednictvím studenti získají první komplexnější praktické zkušenosti s analýzou pedagogického problému studenta, školní třídy či školy jakožto celku. Vyzkouší si diagnostiku a analýzu nálezů získaných z různých diagnostických metod, navržení vhodných pedagogických postupů či intervencí.
V písemné podobě dále tyto výsledky i navržené postupy zdůvodní a zformulují způsobem, který bude informativní a srozumitelný i pro pedagogy navštěvované školy. Studenti mohou na zpracování zvoleného pedagogického problému pracovat samostatně, nebo ve dvojici.