Charles Explorer logo
🇬🇧

Economics and Behaviour

Class at Hussite Theological Faculty |
L0283

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

1. Investice do lidského kapitálu. Charakteristika předmětu, definice, příklady. Vzdělání a výcvik dovedností uplatnitelných jako pracovní. Vymezení rozdílu mezi schopnostmi a dovednostmi. Lidský kapitál a rodina. Další oblasti investic do lidského kapitálu.

2. Výcvik obecných pracovních dovedností a jeho následky v životě jedince a jeho rodiny. Výcvik specifických pracovních dovedností a jeho následky. Výcvik na pracovišti a výuka ve školách jako hlavní formy investic do lidského kapitálu. Příklady dalších forem investic do osobních aktiv.

3. Úvod do teorie (racionálního) návyku. Model návyku. Vazba mezi návykem a blízkou komplementaritou. Nedosycenost a posilování jako dva hlavní rysy návyku. Těžké, zvratové životní situace a hrozby návyků. Abstinence a šokové terapie při odvykání. Myopický model návyku. Rozdíly mezi návyky a zvyky.

4. Teorie racionální spotřebitelské volby jako nástroj k popisu běžných lidských postojů: lakota, závist, chování typu Homo Oeconomicus a altruismus. Individuální hranice (spravedlivého?) rozdělování. Rozhodování subjektů v sociálním prostředí. Grafické modely sociálních interakcí a jejich interpretace pro běžný život.

5. Rozhodování za nejistoty. Konkávní funkce užitku. Proč lidé preferují averzi vůči riziku. Existují důvody, abychom určitá rizika vyhledávali? Asymetrické oceňování výnosů a naproti tomu ztrát. Hédonická koncepce. Projevy morálního hazardu; jejich příčiny a následky. Příklady předpojatostí, jež jsou způsobeny asymetrií oceňování.

6. Teorie informací. Pravidlo vysokých nákladů padělání a pravidlo zveřejnění úplné informace. Příklady signálů: trhy trpkých jablek, okázalá spotřeba, nežádoucí výběr (ilustrace na chování pojišťovny). Další typy signálů. Problém zastrašování a smlouvání. Ultimativní hry typu: ber, nebo nech být.

7. Trhy práce. Princip konstrukce tržní poptávkové křivky po práci. Nabídka práce a křivka tržní nabídky práce. Kompenzující rozdíly ve mzdách. Odbory, politikové a zákony o minimální mzdě. Typické rysy "vnitřní" struktury mezd ve firmách a v institucích. Ekonomie superhvězd.

8. Diskriminace menšin. Definice a analýza příčin diskriminace menšinových populací. Krátkodobé a dlouhodobé následky. Diskriminace na trhu práce (jak příslušníků menšin, tak rovněž jednotlivců znevýhodněných handicapem). Zákony zakazující diskriminaci a následky těchto zákonů. Ekonomická rovnost jako otázka sociální.

9. Všeobecná propojenost ekonomiky a hospodářský blahobyt. Jednoduchá směnná ekonomika v modelu Edgeworthova obdélníkového diagramu. Rozdíl mezi ekonomickým optimem a spravedlností. Efektivnost výroby. Hranice výrobních možností. Optimální složení spotřebního koše. Přínosy mezinárodního obchodu k blahobytu jedinců i státu.

10. Fiskální politika a zahraniční obchod. Cíle fiskální politiky z pohledu politiků (tj. takzvaný „levicový“ a „pravicový“ přístup). Daně a transfery, jejich krátkodobé a dlouhodobé následky. Nástroje vlád k regulaci zahraničního obchodu. Krátkodobé a dlouhodobé následky státního protekcionismu.

11. Monetární politika. Úloha centrální banky v ekonomice. Popis fungování tří základních nástrojů monetární politiky. Příklady použití těchto nástrojů centrálními bankami v zemích EU od druhé poloviny dvacátého století do současnosti.

12. Fiskální a monetární politiky v praxi. Progresivní daňová soustava. Její cíle, krátkodobé a dlouhodobé následky. Výdaje ze státního rozpočtu. Jejich krátkodobé a dlouhodobé následky. Jak změny masy oběživa ovlivňují tvorbu HDP, jejich vliv na tempa růstu (poklesu) HDP. Nabídka peněz a hlavní faktory poptávky po penězích. Monetární mechanismy. Následky koordinace a ne-koordinace fiskální a monetární politiky na vývoj státního dluhu.

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Předmět navazuje na kurz Úvod do ekonomie (L0276). Studenti, kteří Úvod do ekonomie neabsolvovali, mohou mít vážné problémy s pochopením některých témat a bude jim chybět minimální "zázemí" nezbytné k účelnému studiu předmětu.

Na přednáškách bude kladen důraz na praktické aspekty základních a nejběžnějších hospodářských aktivit. Studenti budou vedeni k tomu, aby ekonomické jevy, procesy a problémy vnímali jako přirozené součásti společnosti, světa. Absolventi kurzu by měli s pomocí osvojené teorie lépe vnímat a chápat obecné hospodářské jevy a procesy, s nimiž jsou konfrontováni v běžném životě.

Cílem kurzu je nabídnout hlubší a širší pohledy do oblasti investic do lidského kapitálu a do základů behaviorální ekonomie. Přednášky obsahují analýzy nejčastějších národohospodářských procesů a jejich následky. Vlády většinou chtějí, centrální banky některé hospodářské procesy skutečně korigují. K tomu používají příslušné nástroje. Ekonomické subjekty, tj. firmy, instituce a občany, tyto regulace zpravidla podněcující k reakcím. Proto název kurzu: Ekonomie a chování.

Náměty přednášek jsou voleny tak, aby posluchači zlepšili své dovednosti vnímat a posuzovat hospodářské problémy a aby si vytvořili poučený nadhled.

Témata budou prezentována tak, aby studenti našli k daným námětům východiska a vodítka ve svých osobních zkušenostech.

Výuka neprobíhá jako monolog lektora, je prokládána diskusemi k dílčím tématům. Studenti by si měli u daných problémů formovat představy nejen o jejich průběhu, ale i o jejich alternativách. Především však vlastní postoje, jak na aktuální národohospodářské procesy a na případné regulativní zásahy vlád nebo centrální banky rozumně reagovat.