Cíle předmětu:Po skončení kurzu by měl být účastník schopen:- uvést a zdůvodnit, jaké cíle by měla naplňovat výuka občanského a společenskovědního základu- s ohledem na stanovené cíle sestavit plán jednotlivé vyučovací hodiny- užívat rozmanité metody pedagogické práce, jejichž propojování by mělo co nejlépe naplňovat potřeby žáka- připravit, uskutečnit a reflektovat vlastní pedagogický výstup- reflektovat a navrhovat konkrétní úpravy postupu jiných pedagogicky činných osob Předběžný časový plán:
1. Úvod - cíle a obsah kurzu, reflexe, videotrénink a zpětná vazba
2. Cíle a základní principy účelné výuky - jak se učíme a jak vyučovat, přehled metod, výuka a mysl žáka, základní znalosti ve výuce jednotlivých oborů občanského a společenskovědního základu
3. Rozvoj schopností žáků a problémově orientovaná výuka - návštěva exponátu „Automat na filosofické divadlo“ v Kampusu Hybernská
4. Problémově orientovaná výuky filosofie I. - výuka filosofie jako problém, koncepce problémově orientované výuky, práce s motivací studujících
5. Problémově orientovaná výuka filosofie II. - problémově orientovaná výuka aplikované etiky
6. Problémově orientovaná výuka filosofie III. - problémově orientovaná výuka normativní etiky
7. Problémově orientovaná výuka filosofie IV. - problémově orientovaná výuka teorie poznání, výuka filosofie a kritické myšlení
8. Konkrétní výzkumy a obecná teorie ve výuce psychologie I. - myšlení, kognitivní chyby, racionalita a iracionalita
9. Konkrétní výzkumy a obecná teorie ve výuce psychologie II. - pozitivní psychologie a well-being
10. Organizace vyučovací hodiny - různé modely dramatické výstavby vyučovací hodiny, vyučovací hodina a potřeby žáka
11. Vysvětlení - principy správného vysvětlení, mikrovysvětlení a jejich reflexe
12. Modelová hodina vedená studenty - skupina studentů odvede modelovou hodinu, soustředěnou na konkrétní téma a konkrétní metodu; na modelovou hodinu bude navazovat důkladná reflexe
Kurz je určen pro studenty, kteří mají zájem vyučovat občanský a společenskovědní základ, uvažují o tom nebo by rádi z jiných důvodů rozvíjeli své pedagogické schopnosti. Kurz bude zahrnovat přímé zkoušení různých metod či postupů, společné hodnocení jednotlivých výstupů a řízenou diskusi.
Konkrétní obsah podstatné části setkání bude vycházet z preferencí účastníků.