Partnerství a rodičovství. Rozbor rodinných vztahů, role.
Výchovné styly a rodičovské postoje. Dysfunkční rodina, oblasti nejčastějších problémů.
Formy práce s rodinou, speciální techniky. Návštěva rodiny, videotrénink interakcí.
Sanace rodiny. Případová konference, rodinná konference.
Rozvod a úloha sociálního pracovníka v rozvodovém řízení. Porozvodové uspořádání péče o dítě - syndrom zavržení rodiče.
Základní metody práce s dítětem, specifika přístupu. Pedagogicko psychologická diagnostika.
Hra a kresba jako diagnostický a terapeutický prostředek. Instituce zaměřené na pomoc dětem a rodinám.
Obsah předmětu je koncipován v návaznosti na Metody sociální práce, které vytvářejí potřebný teoretický základ pro prakticky zaměřená témata probíraná v tomto předmětu. Studenti získají vědomosti a základní dovednosti z oblasti práce s dětským klientem, seznámí se se specifiky přístupu k dětskému klientovi a se základními terapeutickými metodami, dokáží určit odpovídající služby pro tuto cílovou skupinu.
Získají přehled o základních metodách pedagogicko-psychologické diagnostiky.Podrobněji se seznámí s problematikou rodiny a se základními formami práce s rodinou. Rozvíjí si schopnost analyzovat situaci mnohoproblémových rodin, určit oblasti nejčastějších problémů a navrhovat vhodné postupy, dokáží vysvětlit dopady problémové rodiny na osobnost dítěte a určit vhodné instituce a služby pro práci s rodinou, seznámí se s úlohou sociálního pracovníka/pedagoga.Témata zaměřená na sociálně patologické jevy jsou koncipována tak, aby poskytovala především praktické náměty k nerepresivní prevenci a intervenci rizikového chování.