Vymezení normality, abnormality a psychopatologie. Etiopatogeneze a faktory, které ji ovlivňují.
Vývoj mentálních schopností - retardace. Charakteristika, sociální význam, výskyt.
ADHD, ADD, SPU. CAN, CSA.
Neurotické poruchy. Klinické projevy, sociální význam úzkostných poruch.
Afektivní poruchy. Výskyt, příčiny vzniku a projevy.
Posttraumatické poruchy. Psychosomatické obtíže.
Vývoj, souvislosti, sociální kontext. Poruchy chování.
Výskyt, př íčiny vzniku a klinické projevy. Poruchy příjmu potravy.
Incidence, symptomy, možné postupy. Sebepoškozování a suicidalita v dětském věku.
Výskyt, příčiny vzniku a klinické projevy. Pervazivní vývojové poruchy.
Tento kurz navazuje na základní znalosti z absolvovaných předmětů vývojové, pedagogické a sociální psychologie. V jeho průběhu studenti získají poznatky týkající se základního okruhu aktuální psychopatologie dětského věku v naší populaci. Po ukončení kurzu se budou schopni orientovat v jednotlivých diagnostických jednotkách a syndromech. Budou umět odlišit podle symptomů variabilitu vývoje jednotlivých období od psychopatologie. Na základě současných vědeckých poznatků i pomocí kategorizace Mezinárodní klasifikace nemocí v rozsahu nutném pro pedagogickou praxi získají představu o obsahu jednotlivých psychopatologických jednotek. Při aktuálním interdisciplinárním přístupu k jedinci frekventantům pomohou tyto znalosti v základní orientaci, v porozumění a v přístupu k jednotlivým žákům a studentům. Předpokladem pro vstup do kurzu je absolvování zkoušky z úvodu do psychologie, pedagogické a sociální psychologie, dále z vývojové psychologie I.
V případě distanční výuky - dostanou přihlášení studenti v prvním týdnu výuky sdělení mailem, jak bude výuka praktikována.
Předmět je zakončen klasifikovaným zápočtem po splnění zadaných úkolů, které budou studentům sděleny.