*
1. Období mladé dospělosti: - Charakteristika mladé dospělosti. Proměna kognitivních funkcí, socializace. Morální uvažování a stabilizace vztahu k sociálním normám. - Proměna rolí a mezilidských fztahů. Genderová identita a diferenciace rolí. Profesní role. Partnerství: manželství, nesezdaná soužití, život bez trvalého partnera. - Rodičovství, adaptace na rodičovství, rodina s dětmi. Mateřství bez partnera. Bezdětnost. - Rozvod, osamělý rodič, druhé manželství a jeho charakteristiky. *
2. Období střední dospělosti: - Charakteristika střední dospělosti, krize středního věku. - Psychické změny, proměna kognitivních funkcí, proměna emocionality. - Profesní role. - Proměna partnerského vztahu, paralelní partnerské vztahy. - Proměna rodičovské role. Změna vztahu ke starým rodičům. *
3. Období starší dospělosti: - Charakteristika starší dospělosti. Tělesné změny. - Psychické změny, proměna kognitivních funkcí a emocionality. - Proměna profesní role. - Proměna partnerského vztahu, proměna vztahu k dospělým dětem, role prarodiče. Proměna vztahu ke starým rodičům a péče o ně, reakce na smrt rodiče. *
4. Období raného stáří: - Charakteristika raného stáří. Tělesné změny a jejich subjektivní význam. - Psychické změny, proměna kognitivních funkcí, proměna emocionality, motivace a regulačních funkcí, změny osobnostních vlastností, změny v oblasti socializace. - Odchod do důchodu. - Manželství starších lidí, vztah k dětem a vnukům. *
5. Období pravého stáří: - Charakteristika pravého stáří. Tělesné změny. - Proměna psychických funkcí, proměna emocionality, motivace a regulačních funkcí, změny osobnostních vlastností, změny v oblasti socializace. - Zátěž změny způsobu života, osamělost a bezmocnost. Význam víry ve stáří. - Poslední fáze života, umírání a smrt.
Cílem kurzu je seznámit posluchače s průběhem psychického vývoje v jednotlivých fázích života, s jejich specifiky a důsledky, které budou muset zohledňovat při práci s jedinci této věkové kategorie. Znalost vývojové psychologie je potřebná i pro porozumění problémů, které v určité době, mnohdy zcela zákonitě, vznikají.
Posluchači by se měli naučit i chápat jednotlivé souvislosti a vztahy mezi vývojem dílčích funkcí a celkový rozvojem osobnosti v dané vývojové fázi. Z tohoto hlediska jsou významné proměny způsobu uvažování a prožívání v době dospělosti, protože ovlivňují zvládání jednotlivých rolí a rovněž vznik případných problémů.
Pro porozumění období stáří je třeba vědět, jak se jednotlivé vývojové změny projevují a jaký mají dopad.