Vymezení pojmu pedagogika volného času a jeho vztahu k ostatním pedagogickým disciplínám. Pojetí volného času jako sociologické, psychologické a pedagogická kategorie.
Definice pojmu volný čas, aktivity ve volném čase. Cíle a funkce volného času a aktivit ve volném čase ve vývoji dětí a dospívajících.
Inspirace z dějin pedagogiky pro volný čas. Vlivy sociálního prostředí na volný čas.
Současné trendy v pedagogice volného času (konstruktivistické pojetí pedagogické práce, zážitková pedagogika, animace, streetwork, peer program). Komunítní práce a komunitní projekty v kontextu pedagogiky volného času.Školská zařízení pro zájmové vzdělávání a organizace pro neformální vzdělávání.
Preventivní funkce volnočasových činností, nízkoprahová centra. Kurikulum a didaktika volnočasových aktivit.
Aktuální témata a výzkum v oblasti pedagogiky volného času. Role sociálního pedagoga ve volnočasových aktivitách.
Právní normy pro práci pedagoga volného času s dětmi a mládeží.
Absolvent pedagogiky volného času si utvoří základní přehled o možnostech sociálně pedagogické práce a sociálně výchovného působení v oblasti volného času dětí a dospívajících. Orientuje se v současných trendech, organizačních metodách a formách používaných v oblasti práce s dětmi a mládeží a má základní vědomosti o současném pojetí volného času, funkci a cílech pedagogiky volného času. Student je seznámen se školskými zařízeními pro zájmové vzdělávání a organizacemi pro neformální vzdělávání. Uvědomuje si vlivy sociálního prostředí na edukační proces ve volnočasových aktivitách a význam kategorie volného času pro život člověka.
Student reflektuje otázku kultivace dětí a dospívajících činnostmi ve volném čase a roli pedagoga ve volnočasových aktivitách.
Student prověří své porozumění informacím v předmětu nabitých reflexí konkrétní reálné volnočasové aktivity pro děti a dospívající.