Předběžný rozvrh témat přednášek: 1. Úvod do kursu. Nové náboženské hnutí jako „ideální typ“. – 5. 10. 2. Vznik nového náboženského hnutí.
Příklad mormonů. – 12. 10. 3. Vznik nového náboženského hnutí. Příklad hnutí AllatRa. – 19. 10. 4. Napětí mezi novým náboženským hnutím a společností.
Příklad mormonů. – 26. 10. 5. Denominalizace nového náboženského hnutí. Příklad mormonů. – 2. 11. 6. Vznik nového náboženského hnutí.
Příklad badatelů Bible. – 9. 11. 7. Radikalizace nového náboženského hnutí. Příklad badatelů Bible – svědků Jehovových. – 16. 11. 8. Denominalizace nového náboženského hnutí.
Příklad svědků Jehovových – 23. 11. 9. Charisma a autorita v novém náboženském hnutí. Příklad společenství Bhagvána Radžníše. – 30. 11. 10. Charisma, charismatická aristokracie, občerstvování charismatu a jeho ztráta.
Příklad společenství Bhagvána Radžníše. Mechanismy oddanosti. – 7. 12. 11. Milenialismus a jeho proměny v novém náboženském hnutí.
Příklad Hnutí Grálu. – 14. 12. 12. Milenialismus a možnosti překonání mileniálního zklamání. Příklad Hnutí Grálu. – 21. 12. 13. Charisma a milenialismus v kontroverzních hnutích současnosti.
Příklad církve Šinčchondži. – 4. 1. 14. Charisma a milenialismus v kontroverzních hnutích současnosti. Příklad léčitelského společenství v Kutné Hoře. – 11. 1.
Kurs studentovi umožňuje pochopit vztah společnosti a nových náboženských hnutí a dynamiku jeho vývoje. Využívá k tomu hlediska sociologie náboženství, psychologie náboženství a religionistiky nových náboženských hnutí.
Student porozumí nejen odborným pojmům z oblasti religionistiky nových náboženských hnutí, ale i příčině používání pejorativního pojmu „sekta“ v obecné řeči jako výrazu napětí mezi novým náboženským hnutím a většinovou společností. Nachází obecné sociologické a psychologické vzorce, které umožňují rozpoznat směr vývoje nových náboženských hnutí a rozpoznává příčiny možných konfliktů s většinovou společností.
Tak získává kompetence i pro další praxi, neboť je schopen analyzovat situaci i u dosud odborně nepopsaných či vznikajících společenství. Student je dále schopen používat základní strategie jednání v situacích, které jsou určeny obavou z patologického vývoje v souvislosti s náboženstvím.