Charles Explorer logo
🇬🇧

Contemporary forms of Religion in Popular Culture and the Media

Class at Hussite Theological Faculty |
L0398

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Kurz postupně projde následující témata:

1) Úvodní přednáška. Vymezení tématu - nová média obecně, internet, kyberprostor a druhy virtuálních světů konkrétně. Nejnovější fenomény: smartphony a „appky“, virtuální realita. Diskuse o „digitálním náboženství“.

2) Náboženství online versus online náboženství. Vývoj badatelských přístupů. Tradiční náboženství a média. Stručné dějiny náboženství a médií. Hlavní témata: problém identity a komunity. Možnosti a důvěryhodnost online rituálu. Krize a proměna tradičních náboženských autorit v kyberprostoru. Problém autenticity. Tradiční náboženství a kyberprostor - příklad katolicismu a buddhismu. Postmoderní proměny mediálního prostoru, počátky kyberprostoru a budování konsensuálního chování v něm.

3) Marshall McLuhan a vliv mediálního prostoru na lidské myšlení, horká a chladná média, možnosti McLuhanovy koncepce v analýze náboženství. Textová vs. hypertextová forma participace na náboženství.

4) Mediální prostor a hyperrealita, Baudrillardovo simulacrum a uplatnění pojmu hyperreality v náboženském kontextu. Kult celebrit. Possamaiova hyperreálná náboženství, možnosti pro zkoumání náboženství z této perspektivy a kritika tohoto přístupu. Ukázka: jediismus.

5) Transmedialita. Rachel Wagner a transmediální světy jako (kvazi) mytologie současnosti. Narativní versus procesuální dimenze.

6) Popkultura jako mytologie. Počátky popkultury v pulp magazínech, historické antecedenty hlavních fenoménů. Vznik a vývoj popkulturních bytostí a jejich náboženské dimenze. Ukázky - fenomén nemrtvých (zombie, upír, vlkodlak), žánr hororu a jeho implicitní náboženské obsahy.

7) Interakce popkultury a její vlastní analýzy. Příklad: Campbell a Hvězdné války. Procesualita, interaktivita a performativita jako (kvazi)rituální fenomén. Od „papírových“ RPG k počítačovým hrám a larpům, medium is the message.

8) Huizingův „magický kruh“. Vztah hry, rituálu a divadla, ukázky z prostoru tradičních náboženských kultur. Přesahy mimo tradiční báze - fandom a fanart, fanfic, cosplay apod. Larp. Ukázky z prostředí Tolkienovy Středozemě.

9) Iniciace, popkultura a média. Tradiční pojetí iniciace, trojčlenné van Gennepovo schéma, iniciační (zvláště mužské) rituály v současnosti. (Kvazi)iniciace a singleplayer hry, RPG, superhrdinská univerza. Hra jako individuální počin.

10) Multiplayer hry. Sociální a komunitní rozměr, hráčské rituály a hráčská psychologie. Hra jako kolektivní počin. Práce s násilím a agresí v populární kultuře a v alternativní spiritualitě. Film, počítačové hry, diskuse o násilném charakteru, srovnání s vojenskými simulacemi. Kolektivní sport jako válečný rituál. Příklad: fotbal.

11) Problematika zobrazování a karikování tradičních náboženství v mediálním prostoru. Slavné kauzy. Formy zobrazování alternativních náboženství. New age obsahy v transmediálních univerzech - prolínání new age a popkultury. Příklad: Thief, Tomb Raider.

12) Náboženství, popkultura, trh a komodifikace. Kritika „konzumu“, „spirituální supermarket“. Levicová, zvláště (neo)marxistická kritika konzumní popkultury ve vztahu k neoliberalismu. Spotřeba jako forma zotročení, spotřeba jako vyjádření individuality. Náboženství jako komodita, věřící jako klienti. Fenomén reklamy a pojetí náboženství jako brandu, konverze jako nákup identity. Ekonomika multiplayer světů a Edward Castronova.

13) Sakralizovaná technologie. Kyberprostor jako posvátný prostor, technologické produkty jako zdroj identity, umělá inteligence jako božstvo budoucnosti. Živí roboti, utopická a apokalyptická technologie. Technologické milénium v transhumanismu. Kyberpunk. Kurz disponuje studijní oporou v podobě Moodlu - najdete jej na adrese https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=11425.

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Kurz představuje současný náboženský prostor (převážně) západní civilizace v kontextu dvou klíčových prostředí, a to především nových médií a širší (zjm. americké) populární kultury. Pro jeho absolvování je velmi vhodné, aby se student již alespoň bazálně orientoval v problematice (současné alternativní spirituality

(doporučuji absolvovat kurz v návaznosti na Náboženství v postmoderní společnosti I. a II., už proto, že SNPKM rozšiřuje a prohlubuje některá témata, která tyto úvodní kurzy jen stručně nadhazují). Student se po skončení kurzu bude orientovat v základní problematice vlivu nových médií na náboženství i náboženství na nová média, bude rozumět změnám v uvažování, které s sebou proměny mediálního prostoru nesou, bude obecně chápat historický vývoj vztahu náboženství a médií a bude schopen vyhledávat a analyzovat náboženské projevy v různých médiích. V druhé řadě bude chápat vztah náboženství a populární kultury, bude rozumět průsečíku nové spirituality, médií a popkultury, bude rozumět zásadnímu charakteru transmediálních fenoménů a analyzovat jejich symbolické (či vyloženě náboženské) kontexty. Bude se orientovat v konceptu hyperreality a hyperreálných náboženství a bude schopen srovnat tyto nové postmoderní jevy s tradičními jevy náboženskými i se současnou alternativní spiritualitou.

Kurz disponuje studijní oporou v podobě Moodlu - najdete jej na adrese https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=11425.