Charles Explorer logo
🇬🇧

New Religious Movements and Social Conflict

Class at Hussite Theological Faculty |
L0409

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Předběžný rozvrh témat přednášek:

1. Úvod do kursu. Nová náboženská hnutí jako protestní hnutí; příčiny napětí a podoby konfliktu mezi novým náboženským hnutím a většinovou společností.

2. Pojem „vymývání mozku“ a boj o něj. Příklad hnutí munistů.

3. Deprogramování a „války kvůli sektám“.

4. Specifika konverze k novým náboženským hnutím. Příklad hnutí munistů.

5. Děti jako předmět konfliktů mezi novým náboženským hnutím a okolní společností. Příklad hnutí Dvanáct kmenů.

6. Nová náboženská hnutí a apostaze. Příklad hnutí Dvanáct kmenů.

7. Nová náboženská hnutí a otázky apostaze a zneužívání.

8. Nová náboženská hnutí, lidská práva a otázky náboženské svobody. Příklad hnutí M. I. S. A. a Poetrie.

9. Dianetika a scientologie – konflikty scientologického hnutí s okolní společností I.

10. Dianetika a scientologie – konflikty scientologického hnutí s okolní společností II.

11. Nová náboženská hnutí a otázky utajení. Příklad církve Šinčchondži.

12. Konflikt davidiánů a většinové společnosti.

13. Pronásledování nových náboženských hnutí v současnosti. Svědkové Jehovovi v Rusku. Možnosti prevence konfliktů společnosti s novými náboženskými hnutími.

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Kurs poskytuje studentovi hlubší vhled do problematiky vztahu nových náboženských hnutí a okolní společnosti. Student dokáže kategorizovat podoby konfliktu těchto hnutí s většinovou společností.

Ovládá přitom základní nástroje sociologie náboženství, psychologie náboženství a religionistiky nových náboženských hnutí. Vyhrocené situace konfliktů pomáhají studentovi pochopit zákonitosti chování příslušníků nových náboženských hnutí i většinové společnosti.

Nová náboženská hnutí a jejich postavení ve společnosti se tak studentovi stávají možností, jak společnosti a náboženskému životu v ní lépe porozumět. Student tím také získává dovednosti pro analýzu konfliktních situací a pro jejich nenásilné řešení.