Hlavní témata předmětu: Role asistenta žáka/ pedagoga. Asistent pedagoga a jeho spolupráce s učitelem.
Typologie žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v současné škole. Princip inkluze v heterogenní t řídě.
Práce s katalogem podpůrných opatření. Individuální vzdělávací program.
Pedagogická diagnostika. Možnosti spolupráce se speciálními pedagogy, psychology, zkušenými učiteli a dalšími odborníky.
Specifické poruchy učení a chování v kontextu inkluzivní třídy. Nadané děti v kontextu inkluzivní třídy.
Spolupráce asistenta s rodiči. Práce s žáky z uprchlických rodin, žáků s odlišným mateřským jazykem, žáků nadaných aj.
Pedagogická praxe bude realizována na vybraných spolupracující školách.Sylabus vznikl v rámci projektu "Podpora pregraduálního vzdělávání budoucích učitelů na UK", registrační číslo: CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_068/0016093.logolink: https://opvvv.msmt.cz/media/msmt/uploads/OP_VVV/Pravidla_pro_publicitu/logolinky/Logolink_OP_VVV_hor_barva_cz.jpg
Cílem kurzu je systematická podpora a rozvoj kompetencí studentů učitelství v oblasti inkluzivní, individualizované a diferencované výuky na základní či střední škole. Nedílnou součástí cíle kurzu je rozvoj reflektivních a sebereflektivních dovedností studenta učitelství. Studenti dostanou systematickou možnost poznávat a pravidelně pracovat s různými typy žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné třídě – např. s žáky se specifickými vývojovými poruchami učení a chování, s ADHD, s žáky ze znevýhodněného sociálního prostředí, s nadanými
žáky, s žáky s odlišným mateřským jazykem, apod. a hledat individualizované strategie pedagogické práce s nimi a tak jim pomáhat překonávat překážky v učení a následně svoji práci průběžně reflektovat pod vedením zkušených učitelů. Obsah a organizace činnosti studenta ve třídě se odvíjí od potřeb konkrétních žáků a určuje ji spolupracující učitel či jiný odborník. Student tak může zastávat jak roli asistenta žáka, tak roli asistenta pedagoga.
Studenti budou v předmětu uplatňovat dosavadní poznatky z oblasti pedagogicko-psychologické přípravy, specifických poruch učení a chování, ontogenetické, sociální a pedagogické psychologie. Budou je integrovat do kompetentních přístupů pro práci s žáky ve výuce, které budou realizovat na školách 2. stupně ZŠ a na středních
školách dle vlastního výběru v roli asistenta pedagoga či asistenta žáka. Přípravy na podporu žáků a reflexe svých intervencí budou průběžně reflektovat v e-learningovém prostředí a v rámci prezenčních setkání. Budou získávat další znalosti a kompetence (např. v oblasti podpory žáků z rodin žádajících o azyl, žáků s odlišným mateřským jazykem, žáků nadaných, v oblasti řešení problémů vyplývajících z kulturní rozmanitosti ve třídě apod.)