Kurz nabízí základní orientaci ve dvou blocích témat: Katechetika: Katechetika jako věda, její hlavní dělení, katecheticko-výchovné prvky ve Starém a Novém zákoně. Zásadní aspekty historického vývoje katechetiky.
Osobnost katechety. Vhled do katechetických předmětů (materiální katechetika), didaktických pomůcek a vyučovacích metod (narativní, dialogická, názorná, induktivní, analytická, deduktivní, dogmatická, genetická etc.).
S tím souvisí také vzdělávací a výchovná činnost křesťanské církve, významná usnesení CČSH o katechetických úkolech. Praktické scénáře lekcí a jejich rozbor s ohledem na věk a náboženskou socializaci vzdělávaných.
Druhý teologický obor uvedené výuky je Homiletika a její výuka se zaměří k důležitosti osobního Božího povolání k této službě (vocatio interna et externa), k významům a obsahům biblických pojmů v Starém a Novém zákoně; výuka se také zaměří k významům biblických litzerárních žánrů pro zvěstování (antiteze, hyperbola, metafora a další). Nebude u toho chybět ani relevantní veřejný přednes kázání při bohoslužbách CČSH a v jiných křesťanských denominacích včetně adekvátních komunikačních postupů.
Ve výuce Homiletiky nebude chybět ani Stručný vhled do dějin kázání (prvokřesťanství, církevní otcové, středověk, reformace, osvícenství, racionalismus, liberalismus), v současn é CČSH, v protestantismu a v dalších křesťanských církvích současnosti. S tím bude také souviset charakteristiky, způsoby a postupy zpracování biblického textu při příležitostních zvěstováních (historická církevní výročí a další) s upozorněním na různorodost posluchačů včetně proslovu ve veřejných sdělovacích prostředcích.
Kurz představuje dvě prakticko-teologické disciplíny s kérygmatickým a vzdělávacím aspektem. V první části kurzu je představen obor katechetika, zejména teologicko-biblické svědectví o výchově a vyučování, dále odborný teologický dějinný přehled o náboženské výchově a výucevčetně n ěkterých aspektů moderní katechetiky a náboženské pedagogiky.
Nedílnou součástí výuky je také krátký vhled do katechetické didaktiky a dosavadních metod v náboženské výchově a výuce (induktivní a deduktivní, analytická a syntetická, genetická a dogmatická atd.); vliv symbolů a hudby pro náboženskou výuku, výchovné činnosti církve a významná usnesení CČSH.
Druhá část kurzu se věnuje homiletice. Výuka Homiletiky bude sledovat tři hlavní úkoly: Prvním úkolem bude seznámit studenty s posláním a významem
Homiletiky jako odbornou prakticko-teologickou disciplínou, s jejím interdisciplinárním charakterem a důležitostí v rámci studiíjního programu Praktické teologie.
Druhým úkolem bude poukázat a přesvědčivě doložit nepostradatelnost Homiletiky pro aktuální zvěstování biblického svědectví v církevních službách v současnosti. Třetí úkol tohoto kurzu bude splněn, když si studenti sami osvojí metodické postupy k zpracování biblického textu pro aktuální a srozumitelné zvěstování Božího slova.
V případě distanční výuky kurz bude vyučován na online prostřednictvím MS Teams nebo Zoom (studenti budou vyzváni na první schůzku odkazem) přes e-mail. Podklady ke kurzu jsou součástí kurzů vytvořených na e-learningové platformě v Moodlu. Podmínky uzavření předmětu se nemění.