Možný sylabus předmětu, jež může být adaptován dle profilu zájemců: Co je to hermeneutika? Možné přístupy k textu, otázka autora, čtenáře a kontextu, čas, otázka předporozumění, jazyka, hermeneutický kruh. Co je to mlčení textu? Počátky moderní hermeneutiky (F. D. E. Schleiermacher, J. M. Chladenius, W. Dilthey, F. Ast). Co je to "historie"? Co je to "žánr"?Mýtus versus historie? Tradice z hlediska hermeneutiky. Vzpomínka a proces vzpomínání z hlediska hermeneutiky. Otázka "nové historiografie". Moderní pojetí "historiografie" (H. White, N. Frye). Strukturalismus a poststrukturalismus v kontextu literární teorie. Fikce a fiktivní žánry ve vztahu ke skutečnosti a narativu.
Ukázky antických děl rozmanitých žánrů a jejich možná interpretace v rámci dobových zvyklostí a kontextů.
Seminář je zaměřen na základní hermeneutickou problematiku - na rozumění textu, řeči a argumentaci. Vzhledem k tomu, že text je nástrojem komunikace, při níž nemáme s autorem přímý kontakt, musíme jeho obsah co nejsprávněji pochopit a interpretovat. Interpretace má svá pravidla, která souvisejí s žánrem textu, typem komunikace, stářím textu, možnými předchozími stádii vývoje textu, autorem, redakcí, čtenářem a jeho předporozuměním. Kvalifikovaně získat obsah z textu a porozumět mu, je stěžejním úkolem každé interpretační aktivity. U starověkých textů, jakými jsou Starý a Nový zákon či další texty z židovské, řecké a římské kultury, je zapotřebí zohlednit další faktory, jež mají specifickou povahu. Roli hraje prostředí, dějinný kontext, rétorická a narativní struktura textu, intertextualita, oralita, ale i působení textu v dějinách. Proto je součástí semináře práce teoretická, v níž je účastník obeznamován s hermeneutickými kategoriemi, a práce praktická, v níž jsou analyzovány konkrétní texty (biblické, ale i texty řeckých a římských autorů). Případné exkurzy se budou týkat rozumění sdělení formou filmu či uměleckého díla a pozornost bude věnována fikci a fiktivním žánrům.
Analyzován bude proces čtení, autor (a jeho "smrt"), čtenář, text, zápletka, narativ, metafora a její funkce, čas narativu (čas čtení, vzniku textu a případně události samé), "hermeneutický kruh" (v různých podobách), mýtus a jeho možné interpretace, školy a směry (např. ruský formalismus, nová kritika, strukturalismus, poststrukturalismus, dekonstrukce, rétorická kritika, socio-rétorická kritika, reader-response kritika, marxistická kritika), které výrazně ovlivnily interpretaci (biblických) textů a způsob hermeneutického tázání. Účastník získá přehled o zásadních hermeneutických otázkách a následných souvislostech, jež je nutné při práci s textem zohlednit.
Informace získané na semináři jsou základem pro obory teologie, filosofie i religionistiky a pomohou rozumění textům či světu kolem nás pedagogům i sociálním pracovníkům.