Charles Explorer logo
🇬🇧

Psychopathology in a Social Context

Class at Hussite Theological Faculty |
L0627

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Témata (sylabus): 10.10. 2022 Úvod: představení sylabu a koncepce kurzu; požadavky pro atestaci, tělo, duše a společnost, karteziánský dualismus,duše, tělo, psychosomatika, příroda a kultura, 24.10. 2022 Lokální biologie, mindful body, -somatické a psychologické aspekty zdraví: není fyzického zdraví bez duševního zdraví a není duševního zdraví bez fyzického zdraví, duševní zdraví v primární péči, duševní hygiena. 7.11. 2022 Sociální psychiatrie, od antipsychiatrie ke komunitní péči o duševní zdraví, hnutí za práva lidí s duševním onemocněním, deinstitucionalizace uživatelské hnutí, peer podpora, -zotavení: vývoj a definice konceptu. 21.11. 2022 Stigmatizace duševních poruch, co je stigma, formy stigmatizace, zdroje a podoby stigmatu, důsledky stigmatu; diagnostické zastiňování, mnohonásobné stigma; Limity západního pojetí (duševního) zdraví, medicínská antropologie, transkulturní psychiatrie, hnutí global mental health.    5.12. 2022 Normalita ve vztahu ke zdraví. Kauzalita.

Etiologie a patogeneze. Populační přístup k péči o zdraví.

Sociálně lékařské aspekty nemoci. Sociální patologie a sociální deviace.. 19.12. 2022 Funkční potenciál jedince.

Komprehensivní rehabilitace. Biologická, psychologická a sociální dimenze handicapu. 9.1. 2023 Faktory ovlivňující zdravotní stav.

Genetická predisposice, úroveň zdravotní péče, životní styl, životní prostředí. Význam stavu výživy.

Výživová anamnéza, somatická charakteristika.

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Předmět je zaměřen na popis sociálních a kulturních faktorů, které hrají roli ve zdraví. V úvodu bude představen holistický model zdraví, vztah duše a těla a přístupy medicíny, psychologie, sociálních věd a filosofie ke zdraví, nemoci a normalitě. Kurz bude zaměřen na oblasti duševního zdraví, případně jeho prolínání s oblastí somatického zdraví. Sociální práci nelze oddělit od znalostí základních životních podmínek klienta v celé šíři biopsychosociální, proto je cílem předmětu studentovi také umožnit základní orientaci v celostní problematice vzájemné závislosti duševního zdraví a společnosti s akcentací na vybrané sociálně patologické jevy.

(Výuka bude probíhat v blocích ve 14. denním intervalu).