Funkce didaktiky, její obsah.
Potřeby žáka: podmínky pro učení, primární nefyziologické potřeby.
Pedagogická komunikace.
Práce s pravidly ve třídě.
Z ákladní východiska přístupu k výuce: Transmisivní výuka a konstruktivistická výuka. Pedocentrismus. Základní kategorie didaktického myšlení a jednání ve výuce (souvislosti mezi cíli, obsahy vzdělávání a metodami zprostředkování učiva).Taxonomie cílů v oblastech: učební, afektivní, psychomotorická.Uspořádání učiva v pedagogických dokumentech. Učební plány, učební osnovy, rámcové a školní vzdělávací programy.Dělení vzdělávacích cílů z hlediska obsahu a obecnosti. Učivo a jeho výběr. Překonávání poznatkového encyklopedismu. Kurikulum a jeho reformy. Didaktická analýza učiva.
Cíle předmětu:
Student vysvětlí, co je didaktika a její smysl.
Student popíše konkrétní podmínky pro učení, jejichž splnění umožňuje učení žáka.
Student popíše, jak práce s pravidly ve třídě ovlivňuje vyučování.
Student popíše, jak pedagogická komunikace ovlivňuje vyučování.
Student si vyzkouší vnímat vyučovací činnost jako vytváření příležitostí pro učení klienta.
Student rozlišuje konstruktivní a transmisivní přístup ke vzdělávání.
Student na příkladech představí základní didaktické pojmy (cíl, obsah, metoda, učivo, podmínky vzdělávání, hodnocení, evaluace).
Student rozumí souvislosti mezi cíli, obsahy vzdělávání a metodami zprostředkování učiva.
Student rozumí českému vzdělávacímu systému (Bílá kniha, RVP, ŠVP).