Anotace semináře zahrnuje dva základní rámce směřování předmětu, mezi nimiž doktorand volí po konzultaci se
školitelem. V rámci zvoleného směřování je pak konkrétní téma semináře upřesněno při zohlednění ISP studenta, resp. tématu jeho disertace, a aktuálního stavu bádání daného problémů (nová monografie, monotematické číslo relevantního periodika atp.). Anotace proto charakterizuje pouze základní osnovu dílčích směřování, informuje o obecném rámci, z něhož se pro konkrétní semestr volí jeden konkrétní problém. Kurz je organizován formou aktivní účasti doktorandů.
Doktorandi přebírají zodpovědnost za dílčí témata, vedou a korigují četbu zadaného úseku díla, jeho interpretaci a moderují diskuzi. Spojujícím rámcem obou směřování je problematika formování ortodoxie.
A) V kurzu se studenti zabývají vztahem (proto)ortodoxního („většinového“) křesťanství a gnostických interpretací křesťanství, a to primárně se zaměřením na 2. a 3. století. Hereziologická díla Iustína, Eirénaia a Tertulliána jsou zde tematizována jako strategie sebedefinice skrze vymezení se vůči druhému. Kurz sleduje nejen jaké strategie užívané herezeology „většinové církve“, ale zaměřuje se rovněž na polemiku gnostiků vůči většinové církvi. Pozornost je věnována nejen naukové, ale rovněž rituální a sociální stránce. Reflektován je původní kontext (na rovině předmětové) a analytický přínos (na rovině metajazykové) termínů gnóze a (proto)ortodoxie. Anotace charakterizuje pouze základní osnovu kurzu, informuje o obecném rámci, z něhož se pro konkrétní semestr volí jeden dílčí problém, na který se celý kurz zaměřuje.
Výběr témat:
- Gnóze — křesťanská nebo nekřesťanská?
- Význam praxe v herezeologických textech
- Setovská gnóze a křesťanství
- Herezeologové a jejich katalogy
- Bauerovo „Pravověří a kacířství“ v současných diskuzích
- Markion jako gnostik?
- Gnostikové jako sebeoznačení
- Valentinovská gnóze
B) V předmětu se zabývají vznikem a formováním christologických titulů v raném křesťanství. Sledují, jak tituly vzdálené řeckému filozofickému myšlení v raném křesťanství ustupovaly do pozadí a jak byly přetvářeny některé
řecké filozofické pojmy na christologické tituly. Užívání titulů v raném křesťanství ukazuje na předkoncilních východních a západních krédech, na bohoslužebných textech a v reflexích raně křesťanských autorů.
Výběr témat:
- Christologické tituly v kontextu Nového zákona
- První christologické formule a aklamace
- Christologické tituly v předkoncilních východních krédech
- Christologické tituly v předkoncilních západních krédech
- Význam logu v kontextu řecké filozofie
- Význam logu u apologetů
- Otázka vtělení logu jako centrální christologický problém