Charles Explorer logo
🇨🇿

Kontexty raného křesťanství

Předmět na Husitská teologická fakulta |
LDOC36

Sylabus

Semináře probíhají blokově (v celkovém rozsahu 18 výukových hodin). Výběr semináře zaznamenává student do ISP. Semináře jsou organizovány formou aktivní účasti doktorandů. Doktorandi přebírají zodpovědnost za dílčí téma, vedou a korigují četbu zadaného díla, jeho překlad, interpretaci a moderují diskuzi. Kromě badatelských cílů tak semináře plní rovněž funkci didaktickou, doktorandi se učí vést odborné semináře.

V případě omezení distanční výuky v souvislosti s pandemií probíhá výuka distanční formou za využití prostředí Moodle a programu MS Teams.

Poznámka

Zahrnuje dva základní rámce směřování, mezi nimiž volí doktorand po konzultaci se školitelem a zvolené směřování zaznamenává do ISP.

V rámci zvoleného směřování je pak konkrétní dílčí téma semináře upřesněno při zohlednění ISP studenta, resp. tématu jeho disertace, a aktuálního stavu bádání daného problémů (nová monografie, monotematické číslo relevantního periodika atp.). Anotace jednotlivých kurzů uvedené v akreditačním návrhu proto charakterizují pouze základní osnovu kurzů.

Anotace

Anotace semináře zahrnuje dva základní rámce směřování předmětu, mezi nimiž doktorand volí po konzultaci se

školitelem. V rámci zvoleného směřování je pak konkrétní téma semináře upřesněno při zohlednění ISP studenta, resp. tématu jeho disertace, a aktuálního stavu bádání daného problémů (nová monografie, monotematické číslo relevantního periodika atp.). Anotace proto charakterizuje pouze základní osnovu dílčích směřování, informuje o obecném rámci, z něhož se pro konkrétní semestr volí jeden konkrétní problém. Kurz je organizován formou aktivní účasti doktorandů.

Doktorandi přebírají zodpovědnost za dílčí témata, vedou a korigují četbu zadaného úseku díla, jeho interpretaci a moderují diskuzi. Spojujícím tématem je analýza raně křesťanského písemnictví v dobovém literárním a filosofickém kontextu.

A) V kurzu se studenti zabývají funkcí židovských biblických citátů a narážek v kanonických evangeliích se zvláštním důrazem na Markovo a Janovo evangelium. Východiskem kurzu je reflexe literárního kontextu raného judaismu a širšího řecko-římského světa s cílem vysvětlit vztah mezi historií a mýtem. Pozornost je věnována současnému stavu bádání a užití různých přístupů (historickou kritiku, literární kritiku a teorii sociální paměti). Cílem této části kurzu je rozvoj znalostí hermeneutiky a metodologie. Po prozkoumání vybraných zástupců současného bádání budou studenti analyzovat funkci Starého zákona v Markově a Janově narativu. Kurz bude zakončen vybranými případovými studiemi z každého ze dvou evangelií. Výuka kurzu probíhá v angličtině.

Výběr témat:

- Verze Starého zákona v 1. století a rané židovské interpretační strategie.

- Historiografie a mytografie ve starověku

- Současné přístupy ke studiu Starého zákona v evangeliích

- Markovo použití Starého zákona

- Janovo použití Starého zákona

B) Studenti se v kurzu zaměřují na dva hlavní body: 1) na různé filozofické školy, které nabízely racionální systémy orientace („Orientierungssysteme“) a v tomto ohledu soupeřily s křesťanstvím, alespoň pokud jde o intelektuální elitu v Římské říši; 2) na různé strategie „církevních otců“, jak se vypořádat s touto výzvou skrze integraci a / nebo odmítnutí filosofie jako takové, celých systémů a / nebo prvků filosofie. Kurz probíhá v angličtině.

Výběr témat:

- „Dogmatické školy“ nabízející etické systémy založené na různých filosofických pohledech na svět: střední platonismus; stoicismus; epikureismus.

- Skepticismus jako alternativa ke všem „dogmatickým“ školám.

- výslovně odmítnutím a kritikou křesťanství, jako například Julianus Apostata, nebo

- Reakce na křesťanství zaujetím neutrálního postoje tím, že zachovají pohanské tradice bez polemiky s křesťanstvím, jako je například Themistios.

- Křesťanství prezentované jako „(pravá) filozofie“ (Justin, „filozof a mučedník“).

- Křesťanství prezentované jako filosofický monoteismus(Minucius Felix).

- Filozofie odsouzená jako neslučitelná s křesťanstvím (Tertullianus).

- Filozofie považovaná za přípravu na (křesťanskou) teologii (Órigenés).

- Filozofie považovaná za přínosnou v rámci konverze (Augustin).