Součástí seminářů a pedagogických rozborů jsou diskuse na následující témata: o Učitel, učitelská profese, sebereflexe studentů, sebeuvědomění a sebepojetí posluchačů vzhledem k nárokům učitelské profese. o Osobnost žáka, perspektivy jejího rozvoje, charakteristika žáka. o Metodologie práce studenta na fakultní škole o hospitace, rozbory, besedy, diskuse, o první asistentská praxe. o Technika plánování učitelské přípravy, příprava a plán hodiny. o Projektování na různých úrovních práce učitele. o Aplikace výzkumných technik : o sociometrie, řízený rozhovor, anamnéza, diagnostické techniky. o Hodnocení žáka. o Škola jako sociální skupina s výrazným vzdělávacím programem a pozitivním komunikativním prostředím.
Pedagogická praxe je zaměřena na komplexní poznání výchovně vzdělávací práce ve škole.
Stěžejní aktivitou studentů je vlastní pozorování vyučovacího procesu v různých školách a výchovných zařízeních. Další významnou aktivitou jsou pedagogicko-psychologické a didaktické rozbory pozorovaných jevů ve skupině studentů pod vedením VŠ pedagoga či fakultního učitele s významnou oporou o znalosti studentů z pedagogiky, psychologie a či obecné didaktiky. Součástí pozorování a rozborů je vedení studentů k sebepojetí a sebereflexi ve vztahu k učitelské profesi. Studenti vedou pečlivé zápisy svých pozorování v pedagogickém deníku. Záznamy z pozorování a další úlohy, jež se váží k předmětu zakládají do studentského portfolia.