9.10. 2020 Úvod: představení sylabu a koncepce kurzu; požadavky pro atestaci, tělo, duše a společnost, karteziánský dualismus,duše, tělo, psychosomatika, příroda a kultura, biopsychosociokulturní model zdraví. 23.10. 2020 Lokální biologie, mindful body, -somatické a psychologické aspekty zdraví: není fyzického zdraví bez duševního zdraví a není duševního zdraví bez fyzického zdraví, duševní zdraví v primární péči, duševní hygiena. 6.11. 2020 Definice normality a patologie, přístupy ke zdraví, normalitě a patologii, přístupy různých oborů: biomedicína, psychologie, sociální vědy, evoluční přístup, fenomenologie, 4 roviny zdraví a nemoci: individuální rovina: zdraví a nemoc jako medicínský a psychologický problém, kolektivní rovina: zdraví a nemoc jako problém sociální, kulturní a politický, transpersonální rovina: zdraví a nemoc jako problém evoluční, ekologický a spirituální, existenciální rovina: zdraví a nemoc jako filosofický/fenomenologický problém. 20.11. 2020 Sociální psychiatrie, od antipsychiatrie ke komunitní péči o duševní zdraví, hnutí za práva lidí s duševním onemocněním, deinstitucionalizace uživatelské hnutí, peer podpora, -zotavení: vývoj a definice konceptu. 4.12. 2020 Epidemiologie, medicína založená na důkazech, model evidence-based medicine - vědecká metodologie, pyramida evidence, přejímání modelu evidence based medicine v oblasti duševního zdraví, ekonomická perspektiva: měření efektivity a cost-efektivity, je možné měřit duševní zdraví? 18.12. 2020 Stigmatizace duševních poruch, co je stigma, formy stigmatizace, zdroje a podoby stigmatu, důsledky stigmatu, vztah duševního a somatického zdraví: diagnostické zastiňování, mnohonásobné stigma; Limity západního pojetí (duševního) zdraví, medicínská antropologie, transkulturní psychiatrie, hnutí global mental health a globalizace duševního zdraví. 8.1. 2020 Etnomedicína, etnopsychiatrie, lokální -západní a mimozápadní koncepce duševního zdrav; zdraví a spiritualita/religiozita, -náboženství a spiritualita jako ochranný faktor, patologické a patogenní formy náboženství a spirituality, spiritualita a trauma.
V případě přechodu na distanční výuku bude předmět Sociální gerontologie I.. vyučován formou přímé online výuky pomocí nástroje MS Teams v čase určeném rozvrhem fakulty. Předmět bude zakončen referátem a ústní zkouškou.
Předmět je zaměřen na popis sociálních a kulturních faktorů, které hrají roli ve zdraví. V úvodu bude představen holistický model zdraví, vztah duše a těla a přístupy medicíny, psychologie a sociálních věd a filosofie ke zdraví, nemoci a normalitě. Kurz bude zaměřen na oblasti duševního zdraví, případně jeho prolínání s oblastí somatického zdraví.