Charles Explorer logo
🇨🇿

Sociální gerontologie I.

Předmět na Husitská teologická fakulta |
LPED45

Sylabus

Témata (sylabus): 4.10. 2021 Seznámení se s hlavními tématy současné gerontologie. Gerontologie a geriatrie – vymezení pojmů, členění.

Zdravé a nemocné stáří. 11.10. 2021 Klasické a moderní teorie stárnutí. Biologické, chronologické a sociální stáří.

Dlouhověkost. 18.10. 2021 Demografická struktura populace, střední délka života. Mortalita, morbidita, chronicita. 25.10. 2021 Všední denní činnosti a instrumentální všední denní činnosti.

Dysabilita. Nejčastější příčiny nesoběstačnosti.

Hierarchie v poklesu funkční schopnosti. Rizikový jedinec. 1.11. 2021 Geriatrické syndromy a symptomy.

Etiopatogeneze – složka somatická, psychická a sociální. Geriatrické sociální syndromy.

Casus socialis. Anhedonie.

Geriatrická intervence. 8.11. 2021 Problematika pečujících rodin o seniory. Stáří z hlediska mezigeneračních vztahů a solidarity. 15.11. 2021 Psychopatologie ve stáří.

Krize jako fenomén ve stáří. 22.11. 2021 Bezpečnost starého člověka a projevy sociální izolace. Sociální zabezpečení ve stáří.

Kvalita života ve stáří. Význam spirituality a duchovních hodnot. 29.11. 2021 Stáří a kognitivní deficit, diagnostika a terapie. 6.12. 2021 Sociální a zdravotní péče o seniory.

Struktura a systém péče o seniory. Domovy a, penziony pro seniory, domy pokojného stáří, stacionáře pro seniory, léčebny pro dlouhodobě nemocné, domovy se zvláštním režimem. 13.12. 2021 Systém péče o umírající.

Hospicová zařízení. Paliativní léčba.

Práce s rodinou umírajícího. Péče o pozůstalé.

Etické aspekty stáří. 20.12. 2021 Písemný test.

Anotace

Tento předmět bude zakončen seminární prací.

Absolvováním předmětu Sociální gerontologie si studenti prohloubí znalosti a porozumění procesu stárnutí a období stáří z hlediska medicínského, psychologického a sociálního (sociálně-právního a etického), které jsou nezbytnou průpravou pro sociální a sociálně pedagogickou práci se seniory. Tyto znalosti budou studenti schopni aplikovat při identifikaci základních sociálních a zdravotních syndromů a symptomů souvisejících se stářím a nejběžnějších příčin komplikací seniorského věku z hlediska soběstačnosti, adaptability, důstojnosti a celkové kvality života. Získají přehled o periodizaci stárnutí z hlediska ontogeneze člověka, prožívání, postojích i hodnotách, specifických potřebách seniorů a o možnostech jejich naplnění. Diskutovat budou o potřebách umírajících a jejich rodin a o současném systému paliativní péče jak o umírající, tak o pozůstalé. Budou schopni orientovat se v problematice rodinné a mezigenerační péče o seniory, dále v zaměření, možnostech i limitech jednotlivých institucí sociální a zdravotní péče o seniory se zohledněním dobré praxe. Na základě komplexního přehledu o systému těchto institucí budou také umět klientům staršího věku nabídnout optimální a dostupné institucionální možnosti péče i psychosociální intervenci s ohledem na jeho individuální potřeby, zdravotní stav a životní kontext. Studenti se naučí metodám aktivizace seniorů včetně základů kognitivní rehabilitace nebo základní diagnostice kognitivní poruchy, postdiagnostických forem pomoci, komunikačním dovednostem se seniory a s rodinnými příslušníky. V tomto předmětu studenti získají znalosti o nových postupech a metodách v péči o seniory i jejich rodinu, interkulturním srovnání problematiky péče o seniory na základě komplexního pojetí výzkumu, teorie i praxe. Studenti rovněž získají vhled a Pochopení přínosu multidisciplinárního pohledu na stárnutí a stáří.