1. Období mladé dospělosti: • Charakteristika mladé dospělosti. Proměna kognitivních funkcí, socializace. Morální uvažování a stabilizace vztahu k sociálním normám. • Proměna rolí a mezilidských fztahů. Genderová identita a diferenciace rolí. Profesní role. Partnerství: manželství, nesezdaná soužití, život bez trvalého partnera. • Rodičovství, adaptace na rodičovství, rodina s dětmi. Mateřství bez partnera. Bezdětnost. • Rozvod, osamělý rodič, druhé manželství a jeho charakteristiky.
2. Období střední dospělosti: • Charakteristika střední dospělosti, krize středního věku. • Psychické změny, proměna kognitivních funkcí, proměna emocionality. • Profesní role. • Proměna partnerského vztahu, paralelní partnerské vztahy. • Proměna rodičovské role. Změna vztahu ke starým rodičům.
3. Období starší dospělosti: • Charakteristika starší dospělosti. Tělesné změny. • Psychické změny, proměna kognitivních funkcí a emocionality. • Proměna profesní role. • Proměna partnerského vztahu, proměna vztahu k dospělým dětem, role prarodiče. Proměna vztahu ke starým rodičům a péče o ně, reakce na smrt rodiče.
4. Období raného stáří: • Charakteristika raného stáří. Tělesné změny a jejich subjektivní význam. • Psychické změny, proměna kognitivních funkcí, proměna emocionality, motivace a regulačních funkcí, změny osobnostních vlastností, změny v oblasti socializace. • Odchod do důchodu. • Manželství starších lidí, vztah k dětem a vnukům.
5. Období pravého stáří: • Charakteristika pravého stáří. Tělesné změny. • Proměna psychických funkcí, proměna emocionality, motivace a regulačních funkcí, změny osobnostních vlastností, změny v oblasti socializace. • Zátěž změny způsobu života, osamělost a bezmocnost. Význam víry ve stáří. • Poslední fáze života, umírání a smrt.
Cílem kurzu je seznámit posluchače s průběhem psychického vývoje v jednotlivých fázích života, s jejich specifiky a důsledky, které budou muset zohledňovat při práci s jedinci této věkové kategorie. Znalost vývojové psychologie je potřebná i pro porozumění problémů, které v určité době, mnohdy zcela zákonitě, vznikají.
Posluchači by se měli naučit i chápat jednotlivé souvislosti a vztahy mezi vývojem dílčích funkcí a celkový rozvojem osobnosti v dané vývojové fázi. Z tohoto hlediska jsou významné proměny způsobu uvažování a prožívání v době dospělosti, protože ovlivňují zvládání jednotlivých rolí a rovněž vznik případných problémů.
Pro porozumění období stáří je třeba vědět, jak se jednotlivé vývojové změny projevují a jaký mají dopad.