Předmět se věnuje problematice genderu obecně (úvod do vymezení pojmu, základní, především sociologické, teorie, které v kontextu gender studies vznikly a vznikají), stejně jako problematice genderu v sociální práci. Studentky a studenti předmětu jsou seznámeni se základními přístupy k definování genderu, s "klasickými" i novodobějšími výzkumy z oblasti gender studies, které jsou využitelné (byť třeba okrajově) v kontextu sociální práce. Zároveň je prostor věnován seznámení se s genderově senzitivními metodami v sociální práci. Snahou je, aby si studentky a studenti odnesli základní přehled o genderu a dokázali aplikovat do kontextu sociální práce takovou teorii z oblasti gender studies, která bude jim blízká (s ohledem jak na potenciální přínosy, tak potenciální rizka aplikace této teorie).
Struktura předmětu kopíruje následující témata:
• gender, pohlaví, kategorie pohlaví, maskulinity, čtyři dimenze genderu, sociologické teorie genderu (úvod)
• gender v praxi: příklady výzkumů z oblasti genderu, které jsou relevantní pro sociální práci
• je gender relevantní kategorií v sociální práci
• přístupy a směry sociální práce, které vycházejí z genderu a feministického hnutí
• aplikace femininstických a genderově senzitivních přístupů do práce s klientem (praktické nácviky)
• gender meinstreaming, jeho využití a možná kritika
• příručky pro rodiče pohledem genderových teorií
Prosím, věnujte pozornost tomu, že je kurz, s ohledem na hodinovou celkovou dotaci, vyučován v blocích (zpravidla 3 nebo 4 setkání podle stanovené délky semestru). Data setkání jsou uvedena v rozvrhu.