Charles Explorer logo
🇬🇧

Carlos Castaneda

Class at Hussite Theological Faculty |
LREL60

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Seminář předpokládá, že si student dopředu nastuduje primární prameny k tématu, které bude daný týden aktuální. Každý týden bude určen jeden student, který, středoškolsky řečeno, bude mít "referát" - daný text si nastuduje pečlivěji, než obvykle, promyslí základní témata a v úvodu semináře text v cca pěti až deseti minutách představí a shrne. Po zbytek hodiny pak bude muset být připraven odpovídat na doplňující otázky k textu, které mohou vyvstat.

Jednotlivá témata a předepsané texty: 1) Dílo I. - Učení dona Juana, Oddělená skutečnost. Psychotropní látky a rostliny, peyotl, durman, houby. Vidění, zastavit svět, energetické vejce, síla. Spojenci. Poznání, bojovník, člověk poznání. Don Juan, La Catalina. Učení dona Juana 26-35, 70-77, 105-110; Oddělená skutečnost 35-41. 2) Dílo II. - Cesta do Ixtlanu. Zastavit svět. Smrt je rádce. Vymazat osobní historii. Ztratit sebedůležitost. Bezchybnost bojovníka. Don Genaro. Cesta do Ixtlanu 20-26, 38-41, 79-82, 206-211. 3) Dílo III. - Příběhy síly, Dar orla, Vnitřní oheň. Orel, síla, temné moře vědomí. Energetické vejce, emanace orla, bod spojení, žhnoucí jas vědomí. Tonal a nagual, pravá a levá strana. Vzpomínky na levou stranu. Nagualova družina. Příběhy síly 108-115, 241-253. Dar orla 144-148. Vnitřní oheň 35-46, 48-49, 92-97. 4) Dílo IV. - Síla ticha, Umění snít, Aktivní tvář nekonečna. Snění a stopařství, rekapitulace. Duch. Vůle a záměr. Nagualové Elías a Julian, posloupnost nagualů. Síla ticha 7-14, 23-32, 40-43. Aktivní tvář nekonečna 121-123, 148-153, 161-163. 5) Život I. - raný život, léta největší popularity. "Čarodějky" a kroužek následovníků. Pravda lži 18-25, Bytí ve snění 43-57, Přechod čarodějů 70-81. 6) Život II.- pozdní život, kritika, kontroverze, Castanedův kroužek jako nové náboženské hnutí. Castanedova smrt, osudy čarodějek a učedníků po jeho smrti. Čarodějova učednice 307-342. 7) Indiánská témata v Castanedových textech - severoamerická inspirace, mezoamerická inspirace. Yaquiové a Huicholové. Toltékové. Halucinogeny v indiánských kulturách, smrt, pojetí bojovníka. Oddělená skutečnost 129-133, Příběhy síly 120-124, Dar orla 11-20, 154-155. 8) New age témata v Castanedových textech - intelektuální vliv západu i východu, bezprostřední vliv. Psychedelie new age a Carlos Castaneda. "Smrt ega" a vliv buddhismu. Dva světy a rovnováha. Dar orla 135-139, Vnitřní oheň 7-10, Síla ticha 123-130, 179-184. 9) Castanedovská praxe - stopařství, snění a tensegrita. Rekapitulace. Cleargreen, internetová fóra. Umění snít 27-38, Magické pohyby 25-31, 41-43, 77-81, 97-100. 10) Castanedovi pokračovatelé a napodobitelé - Castanedovi žáci i vykradači, hlasatelé "toltécké" myšlenky. Victor Sanchez. Miguel Ruiz a Paulo Coelho. Poutník 15-17, 35-75.

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Seminář se zabývá osobností, životem, dílem a působením Carlose Castanedy. Jeho cílem je představit Castanedu jako charismatického náboženského vůdce, autora duchovní literatury a důležitou součást postmoderní náboženské scény. Účelem semináře v žádném případě není Castanedu kritizovat a studovat ho z pozitivistické perspektivy jako "podvodníka" nebo "falešného antropologa", vyhneme se však i nekriticky nadšené perspektivě vlastní nábožensky laděným interpretacím.

V semináři bude samozřejmě prostor pro sebereflexi studentových názorů na Castanedu, ty však budou součástí širší fenomenologické a antropologické perspektivy, která reflektuje vlastní předsudky, ať pozitivní, nebo negativní, především proto, aby je dokázala účinně "uzávorkovat". Student by si tak ze semináře měl odnést nejen lepší porozumění Castanedově osobnosti i jeho vlivu na new age, nýbrž také schopnost pracovat s textem, porozumět mu, interpretovat jej a zasadit do kontextu.

Tyto schopnosti pak přesahují bezprostřední kontext Castanedova díla - student bude po absolvování semináře lépe chápat vlivy hnutí nového věku ve vědě i populární kultuře, zejména v indiánském kontextu, a dokáže je rozeznat, popsat, pochopit je a odlišit od vědy sensu stricto.