Výuka v ZS 2020/21 bude zahájena začátkem listopadu. Přihlášení studenti včas obdrží informce o online přístupu. 1, Úvod do problematiky, zobrazovací metody v medicíně a antropologii.
2) Základy rentgenometrie, kefalometrická analýza laterálních RTG snímků.
3) Zadávání kefalometrických bodů a linií na RTG snímcích, praktická část.
4) Metrická analýza laterálních RTG snímků, využití softwarů SigmaScan, Craniometrics, Past, praktická část.
5) Odhad dentálního věku na základě panoramatických RTG snímků.
6) Odhad biologického věku na základě odečítání RTG snímků ruky.
7) Metody geometrické morfometrie: Úvod, Landmarkové metody, Úvod do lineární algebry, Dvoubodová registrace
8) Metody geometrické morfometrie: Prokrustovská analýza, Teorie tvaru, TPS 9, Metody geometrické morfometrie: Warps, FESA, PCA – výpočet a aplikace
10) Metody geometrické morfometrie: Nelandmarkové metody, Semilandmarky, Integrální transformace, GM na povrchových modelech
11) Metody geometrické morfometrie: Statistika v kostce, Statistické testy, Regresní analýza, Klasifikace
12) zápočet
Předmět Biomedicínská metodologie II navazuje na předmět Biomedicínská metodologie I. Jeho cílem je vybavit studenty biomedicínské antropologie metodologickými znalostmi pro hodnocení morfologie objektů od přímého měření probandů až po digitální měření dvojrozměrných dat včetně jejich zpracování metodami klasické i geometrické morfometrie.
Předmět je zaměřen na výuku metod, které analyzují hlavu od jeho vnějších oblastí až po vnitřní struktury, zaznamenávané nejčastěji pomocí RTG snímků, ale umožňující hodnotit také fotodokumentaci, výstupy PC tomografu či magnetické rezonance. Prvním cílem je zvládnout metodiku klasického měření hlavy, popř. jejich modelů v paměti počítače, včetně výpočtu proporčních indexů či základního zpracování dat metodami multivariační statistiky.
Dalším cílem je představit a zároveň osvojit si vyhodnocování nejčastěji využívané zobrazovací techniky v medicíně. Studenti se nau čí metricky vyhodnocovat dálkové RTG snímky hlavy pomocí speciálních softwarů, vyhodnocovat dentální věk dětí na základě analýzy panoramatických snímků a biologický věk dětí za použití RTG snímků ruky.
Posledním cílem je představit metody geometrické morfometrie, včetně softwarů pro akvizici a statistické zpracování dvoj- a trojrozměrných dat. Z tohoto hlediska na předmět dále úzce navazuje kurz 3D metod aplikovaných v antropologii.