1) Základní metody - Práce s literaturou a její vyhledávání: internetové informační zdroje (databáze EZB, WOS, databáze NK, archivy starších článků), scientometrie (vyhledávání na WOS, H index) + praktická cvičení s WOS- Statistické metody - možnosti praktického využití statistických programů v ekologických či taxonomických studiích, jak číst výstupy statistických analýz (např. ordinační diagramy, morfometrické výstupy) - Molekulární metody – možnosti praktického využití programů pro analýzu sekvenačních dat, jak číst výstupy fylogenetických analýz (typy stromů, bootstrapy, analýzy saturace, sekundární struktury, ...) - Grafické počítačové programy - zpracování obrazu, tvorba tabulí, metody 3D rekonstrukce objektů 2) Zpracování a prezentace vlastních dat – praktikum psaní vědeckého textu - Struktura publikace, výběr časopisu, název článku, jak správně citovat. Jak se píše úvod článku/práce – struktura úvodu, čtivost a strukturovanost textu - Úvod k vlastní bakalářské/diplomové práci: každý student napíše stručný úvod své budoucí práce (max. jedna A4), a zároveň si přečte úvody dvou kolegů. Úvody pak projdeme společně na další hodině - Obrazová dokumentace dat – každý student shrne nejpodstatnější informaci/výsledek své budoucí práce jedním obrázkem (data si lze klidně zcela vymyslet), který doplní legendou.
Opět bude každý posuzovat dva obrázky kolegů. Společně zhodnotíme jak výpovědní hodnotu, tak grafickou zdařilost obrázku - Diskuse – každý student napíše 1-2 odstavce diskuse vztahující se na úzce vymezené téma.
To zvolíme na základě již napsaného úvodu, ke kterému „vygenerujeme“ data (např. úvod bude o tom, že se bude studovat vliv pH na složení bentických krásivek, my „vygenerujeme“ výhradní zastoupení druhu XY v nízkém pH, čemuž se bude věnovat ona krátká diskuse). Každý si pak opět přečte dvě další diskuse, a vše společně zhodnotíme
Hlavními cíli předmětu jsou i) základní seznámení studentů se všemi základními aspekty bádání v ekologické a evoluční biologii a porozumění prezentovaným výstupům vědeckých projektů, a ii) procvičení vlastního zpracování a prezentace dat. Předmět má tudíž dvě hlavní roviny (v té první budeme aktivnější my, v té druhé zase vy), které se budou během semestru víceméně prolínat a střídat.
V době koronavirové je předmět vyučován hybridní formou on-line prezentací a individuálních konzultací:
Připojit se přes Google Meet: https://meet.google.com/jbv-rwoc-kwz
Sledovat on-line přenos: https://stream.meet.google.com/stream/1bc26dab-0fe4-4f5c-b5e1-7601a0a71523