1) Předmět biogeografie (stručná historie discipliny), ekologická vs. historická biogeografie, dispersní vs. vikarianční hypotéza, endemismus, biotická podobnost, biotick á regionalisace (I. Horáček & P. Hulva)
2) Struktura bioty a prostředí Země: Slunce, voda, atmosféra: struktura globálního klimatu, oceány a oceanická cirkulace, klimatická biogeografie, zonalita, vegetace (I. Horáček & P. Hulva)
3) Metody biogeografiekého výzkumu: vegetační a faunové analýzy (I. Horáček, D. Stančík)
4) Metody historické biogeografie, molekulární fylogeografie (D. Stančík)
5) Historie Země: globální tektonika, Pangea, Gondwana, Laurasie, Tethys, rozpad Gondwany, vznik Atlantiku, Indie, vznik Indického oceánu atd. ? biogeografické důsledky historie Evropy ? podrobně (I. Horáček & P. Hulva)
6) Přehled biomů Země (D. Stančík)
7) Současná vegetace střední Evropy (D. Stančík)
8) Současná flóra Země a střední Evropy (D. Stančík)
9) Vývoj flóry a vegetace Země (D. Stančík)
10) Fauny Země (I. Horáček & P. Hulva)
11) Nejmladší historie Evrospké fauny (I. Horáček & P. Hulva)
12) Biogeografie a aktuální ukoly praxe ? konservační biologie, hot spots etc. (D. Stančík) MOODLE: http://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=1864
Přednáška seznamuje se základními biogeografickými pojmy a poskytuje ucelený přehled o diverzitě rostlinného pokryvu a fauny Země, o jejich klasifikaci z pohledu floristického a zoologického složení i z pohledu důležitých biomů Země. Během přednášky se studenti seznámí s hlavními historickými událostmi které vedly k současnému rozložení diverzity rostlin a živočichů na Zemi a ekologických faktorů které jejich rozšíření a strukturu ovlivňují. Zvláštní pozornost je věnována čtvrtohorní hostorii střední Evropy a jejímu vlivu na současnou biotu tohoto území. Studenti se tak seznámení s charakterem flóry a fauny České republiky v celoevropském kontextu a jejich současném členěním. Kurs pracuje s řadou příkladů z flóry a fauny celého světa a různých biologických, geologických i geografických oborů. Vývoj oboru je demonstrován na životě a myšlení řady významných biogeografů, jež se na jejím teoretickém i metodologickém rozvoji podílely. S řadou metod a přístupů se studenti také podrobněji seznámí. Součástí fytogeografické části přednášky je návštěva BZ v Liberci, zaměřené na fytogeografii světové flóry.
(Při výuce je pro prezentaci studijních materiálů, průběžné testování a komunikaci s (i mezi) studenty využíván on-line studijní systém MOODLE - http://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=1864).
PODMÍNKY SPLNĚNÍ PŘEDMĚTU:
Podmínkou splnění předmětu je úspěšné zvládnutí závěrečného testu, který se skládá ze 3 částí v režii každého z vyučujících. Z žádné části nesmí student získat méně než 50% bodů (tj. být hodnocen stupněm horším než 4) a výsledná známka je aritmetickým průměrem 3 dosažených známek.