1. Úvod do problematiky - řasy a sinice jako neodmyslitelná součást praxe 2. Vodárenství (problémy způsobované řasami, sinicemi a jejich metabolity ve vodárenství, řasy a sinice jako indikátory, legislativa v ČR, technologie k odstranění) 3.Koupací vody (legislativa a praktické přístupy při hodnocení výskytu sinic a řas při koupání v přírodě) 4.
Problematika řas v bazénech, řasy v balených vodách 5. Metody používané v rutinní praxi (stanovení cílů, plánování a průběhu odběrů; možnosti hodnocení fytoplanktonu in vivo - fluorescenční metody, prescreening toxických zástupců; stanovení chlorofylu-a, možnosti kvalitativní (determinace) a kvantitativní (počet buněk/ml) analýzy fytoplanktonu a fytobentosu, stanovení cyanotoxinů, mezilaboratorní porovnání) 6. Řasy a sinice jako bioindikátory v ČR a EU (stanovení fytobentosu a fytoplanktonu při kontrole kvality tekoucích a stojatých povrchových vod - trofické a saprobní indexy) 7.
Cyanotoxiny (rozdělení, toxikologie, otravy lidí a zvířat, epidemiologické studie) Ovlivnění pachu a chutě vody látkami produkovanými řasami a sinicemi 8. V praxi používané testy toxicity s řasami a sinicemi (normy, využití) 9.
Zásahy na nádržích pro omezení růstu řas a sinic (legislativa, používané přípravky, praktické případy) 10. Monitorovací programy a jejich výstupy 11.
Možnosti uplatnění algologů v praxi, kde a jak se o práci ucházet
Cílem přednášek v kurzu je uvést studenty do širokého spektra možností, jak lze využit sinice a
řasy v praxi, vč. seznámení s různými metodikami pro odběrů, měření a hodnocení kvality povrchových vod. Studenti se v přednáškách seznámí také s legislativou, ve které se sinice a řasy vyskytují (pro využití vody pro pití a koupání aj.). Na závěr přednášky budou studentům představeny možnosti uplatnění tohoto oboru v praxi vč. konkrétních informací, co práce obnáší a s jakými znalostmi má student šanci na úspěch při výběrových řízeních v daných institucích a podnicích. Nedílnou součástí kurzu je také exkurze, která si klade za cíl aktivně studenty zapojit do odběrů a rozborů fytoplanktonu vč. toho, že si každý student sám zkusí vystavit protokol, zda je voda vhodná ke koupání.