(1) Kvartérní perspektiva. Milankovićovy cykly, zalednění, různé příčiny klimatických změn, historie hlavních biomů v kvartéru, Iversenův cyklus, areálová dynamika a stabilita společenstev organismů, závěr posledního glaciálu ve střední Evropě, holocén jako současný interglaciál. (2) Zkoumání holocénu - mezioborové detektívní dobrodružství. Jak je to staré? (chronologie), půdy a sedimenty, fosilní záznam organismů a společenstev, historická fylogeografie, pylová analýza, archeologický výzkum a archeologický záznam, rekonstrukce klimatu. (3) les jako ústřední organizační princip. Glaciální refugia holocenní lesní bioty, vztah lesa a bezlesí, imigrace dřevin a změny ve složení stromového patra, požárová dynamika, odlesňování. (4) Antropocén a dlouhá cesta k němu. Out of Africa, vybití megafauny?, šíření zemědělství a důležité inovace, velká středověká změna, průmyslová revoluce, "velké zrychlení". (5) Příklad výzkumu v konkrétní krajině 1: Třeboňsko. Permafrost a termokras, jezerní krajina, klimatický záznam z jezerních sedimentů, svět lovců-sběračů, zánik jezer a co přišlo po nich. (6) Příklad výzkumu v konkrétní krajině 2: české pískovcové "souostroví". Jedinečná sonda do vrcholého glaciálu, neanalogická příroda na přechodu pleistocénu a holocénu, záznamy v převisech a mokřadech, "lužická katastrofa" a složitá provázanoch jejich příčin a následků, vznik moderních ekosystémů. (7) Příklad výzkumu v konkrétní krajině 3: hradiště Vladař. Archeologie trochu jinak, pravěké město?, dynamika kolonizované a opuštěné krajiny, archeobotanika. (8) Celodenní terénní exkurze do Českého ráje (celkem 18 km). Hradiště Mužský, převis Velký Mamuťák, mokřad ve Vlčím dole.
Please note, the lectures are given in Czech language only. The lecture's content is to describe basic phenomena and mechanisms, which had predominated during present interglacial - the Holocene.
The concept is divided into three parts referring to (i) the principles of the subject's study, (ii) time- and (iii) phenomenological chronology of individual processes during the period of interest. We put an emphasis on both mechanisms of environmental development and the role of human in a final ecosystem's forming.