5.10. Úvod práce.
Přečtěte úvod práce Qian et al. 2007, a (teda přečtěte článek celý, abyste věděli o čem je řeč, ale diskutovat budeme jen úvod), a zkoumejte u něj (a) proč chtěl příslušnou práci autor dělat a co tím chtěl zjistit, (b) z jakých výchozích úvah vychází, a (c) jaké znalosti u čtenáře předpokládá/nepředpokládá.
Qian H., Fridley JD, Palmer MW 2007. The Latitudinal Gradient of Species-Area Relationships for Vascular Plants of North America. Am. Nat. 170, pp. 690–701
Současně přečtěte úvod práce Tomáše Vlasty a zkoumejte u něj totéž. Pro oba texty zkuste nakreslit (přehledně; o grafickou krásu nejde) myšlenkovou mapu.
Práce je ke stažení na této stránce; jsou poskytovány pouze za účelem diskuse v tomto semináři a všechna ostatní užití podléhají souhlasu jejich autorů. 12.10. Úvod práce.
(1) Napsat stručný úvod ke své budoucí DP v délce do 1-2 stránek (do dejme tomu 1000 slov max). K tomu nakreslete (není třeba nějak graficky sofistikovaně) myšlenkovou mapu úvodu. K jednotlivým prvkům myšlenkové mapy vyznačte, které odstavce je pojednávají. Prosím pošlete je na maillist nejpozději do neděle večer.
(2) Přečíst úvody dvou dalších účastníků a zkoumat (a) výchozí body práce, (b) zda položené otázky vyplývají z předložené argumentace a jak. Prozkoumejte, do jaké míry jednotlivé odstavce textu tvoři myšlenkově ucelené jednotky a jak na sebe navazují. Prozkoumejte, do jaké míry úvod reprodukuje myšlenkovou mapu, a kolik prostoru (vět, odstavců) věnuje jednotlivým částem.
(3) Rámcově přečíst úvody i ostatních účastníků.
Rozpis oponentů:
Jméno
Oponenti
Haveldová Alice
Karolína, Terezie
Chvojková Karolína
Terezie, Matouš
Mádrová Terezie
Matouš, Adéla
Marek Matouš
Adéla, Kristýna
Pavlišová Adéla
Kristýna, Martin
Tučková Kristýna
Martin, Alice
Valeček Martin
Alice, Karolína 19.10.
Budeme diskutovat úvody, jež jsme zatím nediskutovali. Přečtěte si podle možnosti všichni všechno, ale oponenti budou fungovat podle stejného schématu jako minule. 27.10.
(1) Přečtete úvod a metodiku práce Qian et al. a zkoumejte, jaká tvrzení jsou doložena citacemi, a jaké citace to jsou - doklad obecných tvrzení, doklad dílčích faktů, doklad toho, že problém je málo studován nebo nejasný, metodologické citace a podobně (je třeba se kouknout na povahu práce do seznamu literatury).
(2) Totéž udělejte pro úvod diplomové práce Tomáše Vlasty.
(3) Přečtěte znovu úvody k diplomovým pracem (které jsme psali a posílali si je) a rozmyslete, která tvrzení v nich by bylo třeba doplnit citacemi a jakými (cy by ideálně měly dokládat). Pokud v úvodech už nějaké citace jsou, zhodnoťe, zda jsou na správných místech a dokládají to, co mají dokládat. Oponenti podle dosavadního schématu (ale mluvit samozřejmě můžou všichni). 3.11.
Prohlídněte všechny citace v pracech Dvorský et al. (2017) a Svenning & Skov (2007), a zkuste je rozdělit do několika základních skupin (podle obsahu, na který hádám budete usuzovat jen podle názvu, ale to docela může stačit) a spočítejte počty citovaných prací v těchto jednotlivých skupinách. Clanek Dvorsky ctou ti, jejichz pocatecni pismena prijmeni jsou A-M, Svenninga ti ostatni. (Pracujte buď samostatne - pak zkusime vysledky srovnat, nebo se sejděte před seminářem a dejte výsledky dohromady, a pak je prezentujte za skupinu). BTW Oba články budeme číst na geobotaniku, čili přectením budete mít "strejčka" na přednášku. pro Dvorský:
(*) práce o species response curves (*) ekologie a ekofyziologie limitů růstu a rozšíření rostlin (*) práce o rozšíření rostlin ve fyzickém prostoru, mapy, SDM (*) ucebnice, široce koncipované monografie, obecné práce (*) práce specifické pro studované území (Ladakh) pro Svenning:
(*) prace o migracich (*) paleoekologicke prace (*) práce o determinantech rozsireni, zejmena o klimatu a klimatickych obalkach (*) ucebnice, široce koncipované monografie, obecné práce (*) metodologické práce
Zkuste se zamyslet, co lze z těchto zjištění vyvodit o povaze sledovaných prací. Rovněž spočítejte podíl autocitací (prací, kde alespoň jeden autor z autorského týmu zkoumané práce a citované práce je shodný).
Svenning JC and Skov (2007) Could the tree diversity pattern in Europe be generated by postglacial dispersal limitation? Ecology Letters, (2007) 10: 453–460
Dvorský M. (2017) Niche asymmetry of vascular plants increases with elevation. Journal of Biogeography 44, 1418–1425
Práce s Web of Science - příklady
Pro následující téma: (i) shrňte nejdůležitější současné poznatky ve věci, (ii) najděte dva až tři nejdůležitější články, které se tím zabývají a řekněte, co ukazuje na to, že jsou nejdůležitější, a (iii) stručně nás informujte o postupu, který jste použili. Pracujte především s Web of Science, kvůli reprodukovatelnosti výsledků. (Každý pracuje samostatně - ať se ukáže, zda se najdou podobné práce.)Témata: (i) Jak souvisí mezi druhové rozdíly ve funkčních vlastnostech kořenů (zejména jemných absorpčních kořenů) s vlastnostmi prostředí, kde příslušné druhy rostou? (ii) Jak souvisí druhové rozdíly ve velikosti genomu (obsah DNA v jádře) s typem stanovišt, kde tyto druhy rostou? Existují stanoviště, která jsou specielně preferována druhy s velkými/malými genomy? 10.11.
(1) Přečíst diskusi článku Qian et al a zkoumat: (a) jaké části diskuse se vztahují k položeným otázkám a jak na ně odpovídají, včetně úvahy o tom, jak jsou odpovědi spolehlivé, (b) s jakými jinými pracemi zabývajícími se podobným problémem to srovnávají, (c) výhled (co dál). K tomu je třeba přečíst znovu úvod (diskuse vždycky navazuje na úvod) a výsledky (protože diskuse je diskuse výsledků). Totéž udělat s článkem Svenning a Skov (2007)
(2) Přečíst diskusi DP Tomáše Vlasty a rámcově zkoumat totéž.
(3) Přečíst metodiku článku Qian et al a zkoumat, zda podle popisu metod by se dala práce přesně zopakovat. Pokud se Vám zdá, že nějaká potřebná informace schází, zkuste zhodnotit, zda je důležitá nebo ne. Totéž udělejte s článkem Dvorský et al. 24.11.
Napsat metodiku (části) své budoucí DP; pošlete mi je do pondělí podvečer (19,00 hodin nejpozději; posím pošlete je i Tomášovi Koubkovi). Současně s metodikou napište také poslední odstavec úvodu (aby bylo zřejmé, jak výběr metod vychází z otázek práce).
Každý prozkoumá podrobně dvě metodiky podle známého schématu oponentů (tak aby mohl oponovat) a letmo přečte i ty ostatní. 1.12.
Čtení zbývajících metodik.
Obrázky
(1) Obrázky z literatury. Prohlédněte si tři články, co jsme četli na geobotanice (Díaz et al., Dvorský et al a Qian et al.) a prozkoumejte, jaké tam jsou obrázky, jakou roli v článku hrají, jaký mají vztah k hlavnímu sdělení článku. Současně zkoumejte, jak jsou strukturovány, jaké nástroje používají k vyjádření vztahů mezi proměnnými a jak jsou popsány (v obrázku i legendou). U článku Díaz prosím mrkněte i do příloh.
(2) Podobným způsobem se zamyslete nad tabulkami, co v článcích jsou.
Diaz S. et al. (2016) The global spectrum of plant form and function. Nature 529 Issue: 7585 Pages: 167-U73.
Dvorský M. (2017) Niche asymmetry of vascular plants increases with elevation. Journal of Biogeography 44, 1418–1425 8.12.
Obrázky - pokračování
Shrňte podstatnou informaci ze své budoucí DP (klidně z vymyšlených dat - tak jak si je představujete) jedním obrázkem. Příp. udělejte dvě varianty. Napište k nim legendu (pořádně!). To, o co jde, je zkusit rozmyslet, (i) co bude nejdůležitější sdělení, a (ii) jaký nejlepší způsob vizualizace toho vymyslet. U obrázků rovněž dobře popište osy. Rovněž ukažte, jak bude vypadat klíčová tabulka vaší DP (ukazující jinou věc než ten obrázek!).
Úkoly mějte prosím v promítnutelné pod
Tento seminář má za cíl
(i) naučit zásadám práce s literaturou, jejímu vyhledávání, kritickému čtení, rozboru a zpracování, a (ii) naučit zpracování a presentaci vlastních dat a poznatků.
Seminář je věnován pracem již napsaným, jejich kritice a návodu, jak psát. Většina témat se probírá formou praktika, čili hands on. V rámci semináře si člověk zkusí něco sám napsat a zkritizovat to ostatním (a být zkritizován), čímž - lze doufat - se naučí víc než posloucháním sáhodlouhých litanií a návodů. Témata: badatelské psaní (článek, diplomová práce), recensování prací jiných, presentace výsledků, tok informací ve vědě, praktické vyhledávání literatury, jak pracovat s literaturou, jaké jsou použitelné zdroje informací pro geobotanickou práci aj.
Letos se koná ve středu v 10,40 u mě v místnosti, pokud nebude specifikováno jinak.