P říklady experimentů: 1) Stanovení koncentrace glykogenu v játrech krysy po hladovění: cílem úlohy je izolovat a stanovit glykogen v játrech krysy. Bude porovnáván obsah glykogenu v játrech dvou jedinců, krysy normálně krmené a krysy krátkodobě hladovějící.
Glykogen bude oddělen od mono- a oligosacharidů a hydrolyzován v kyselém prostředí. Výsledná glukóza bude stanovena spektrofotometricky s využitím enzymatického testu. 2) Izolace rekombinantního proteinu, elektroforéza SDS-PAGE: cílem úlohy je izolovat GST-fúzní protein (14-3-3 nebo beta-galaktozidázu) z bakteriální kultury Escherichia coli.
Rekombinantní GST-fúzní protein bude izolována z bakteriální kultury E. coli pomocí afinitní chromatografie a následně bude kvalita jednotlivých kroků purifikace ověřena pomocí elektroforézy SDS-PAGE. 3) Fosfolipidy v biologických membránách: cílem úlohy je porovnat výrazně odlišné zastoupení fosfolipidů v membránách erytrocytů přežvýkavých a nepřežvýkavých savců. Fosfolipidy budou rozděleny do základních skupin pomocí chromatografie na tenké vrstvě a relativní zastoupení vybraných fosfolipidových druhů bude stanoveno kvantitativně pomocí denzitometrické analýzy obrazu.
Praktikum z biochemie pro učitele je určeno studentům Biologie se zaměřením na vzdělávání, a to zejména kombinacím Biologie - Matematika, Biologie - Geologie, Biologie - Tělesná výchova a Biologie - Zeměpis. Cílem praktika je ukázat jakými metodami lze studovat vlastnosti některých biologicky významných sloučenin (lipidů, sacharidů, proteinů a enzymů v biologických materiálech). Studenti se seznámí se základními technikami práce v experimentálně-biologické laboratoři a zvládnou důležité biochemické metody jako chromatografii, spektrofotometrii či elektroforézu proteinů. Studenti se učí zvládnout biologický experiment - od začátku jeho plánování až k jeho vyhodnocení a formulaci závěrů v protokolu. Úlohy jsou koncipovány tak, aby po určitém zjednodušení je mohli budoucí učitelé využít při praktické výuce na škole. Podmínkou úspěšného zvládnutí experimentů je, aby se posluchači před vstupem do praktika seznámili s teoretickým základem každé úlohy.
Další informace o Praktiku a zápis do jednotlivých kurzů jsou na serveru Moodle (http://dl2.cuni.cz/).