Charles Explorer logo
🇨🇿

Ekologie sinic a řas

Předmět na Přírodovědecká fakulta |
MB160P11

Sylabus

1/ Úvod - přehled diverzity sinic a řas. (LN)

Velikostní spektrum, generační doby, životní formy.

Fyzikální a chemické vlastnosti prostředí.

Lenitické, lotické a terestrické lokality.

Přehled společenstev: fytoplankton, fytobentos, metafyton, fytoedafon, kryofyton.

Význam sinic a řas jako primárních producentů v různých ekosystémech. 2/ Rozšíření mikroskopických řas (JK)

Kosmopolitismus x endemismus u řas. Finlayova teorie latentního kosmopolitismu protist.

Typy geografického rozšíření sladkovodních sinic a řas.

Historicky x ekologicky podmíněné areály.

Šíření sladkovodních sinic a řas - příklady anemochorie, zoochorie, antropogenní šíření. 3/ Ekologický význam genetické diverzity sinic a řas (JK)

Neutrální x funkční genetická diverzita.

Fundamentální a realizovaná nika.

Kvantitativní přístup k sekvenčním datům. 4/ Ekologicky významná morfologická variabilita sinic a řas (JK)

Fenotypická plasticita v rámci ontogeneze.

Biovolume celého společenstva.

Eko-morfotypy nad úrovni druhů. 5/ Fytoplankton I (LN)

Euplankton, meroplankton a pseudoplankton.

Světelné podmínky ve vodním sloupci .

Eufotická vrstva, epilimnion, kompenzační hloubka.

Závislost fotosyntézy na hloubce v nádržích s různou trofií.

?Light X shade adapted phytoplankton", PI křivky.

Adaptace na limitaci světlem.

Diurnální vertikální migrace.

Vliv teploty na fotosyntézu. 6/ Fytoplankton II (LN)

Zdroje živin, limitující prvky.

Modely příjmu živin (Monod, Droop).

Kompetice, kompetiční vyloučení, koexistence (Tilmanův model).

Hutchinsonův ?paradox planktonu".

Mixotrofie. 7/ Fytoplankton III (LN)

Ztrátové faktory

Klesání, mechanismy vznášení, význam turbulence vody.

?Grazing" - filtrační rychlost, filtrační rychlost společenstva.

Parazitismus.

Allelopatie.

Vertikální a horizontální distribuce. 8/ Fytoplankton IV (LN)

Periodicita (sukcese) planktonních společenstev.

Hutchinsonův model (Windermere).

PEG model.

Reynoldsův model - C, S, R strategie

Arktická, antarktická a horská jezera, jezera mírného pásu, tropická jezera. Rybníky.

Polární x tropická moře. 9/ Reakce společenstev na antropogenní vlivy (LN)

Eutrofizace. Vodní květy.

Acidifikace. 10/ Fytobentos a subaerické sinice a řasy (JK)

Typy fytobentosu. Základní ekologické charakteristiky.

Vliv proudění na biologické charakteristiky a diverzitu bentických řas. Fytobentos a bioindikace prostředí. Rašeliniště jako specifické řasové biotopy.

Řasové aero-terestrické mikrobiotopy. Specifika půdního prostředí pro autotrofní mikroorganismy, vertikální distribuce.

Tropická aerofytická společenstva, parazitické aerofytické řasy. 11/ Sinice a řasy extrémních stanovišť (LN)

Sněžné řasy.

Řasy termálních pramenů.

Mechanismy adaptací sinic a řas na extrémní podmínky prostředí. 12/ Řasy a sedimenty (JK)

Křemičitany, limitace křemíkem v přírodním prostředí. Vápence - Emiliania huxleyi jako klíčový regulátor klimatu, biogenní původ sedimentů a ropných ložisek. Organické sedimenty. Problematika fosilizace sinic a řas.

Význam řas v paleoekologii - bioindikace ekologických dynamik.

Resurrection ecology - ekologie vzkříšení. 13/ Ekologické modely aplikované na mikroorganismy (JK)

Niková x neutrální teorie. Populace jako metaspolečentva.

Species Abundance Distribution modely.

Monopolizační hypotéza.

Fylogenetická struktura společenstev.

Předmět je vyučován za podpory projektu Zvýšení kvality vzdělávání na UK a jeho relevance pro potřeby trhu práce, reg.č. CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002362.

Anotace

Přednáška poskytuje ucelený přehled o ekologii sinic a řas žijících ve sladkovodním, mořském i terestrickém prostředí. Po obecném úvodu je pozornost věnována významným společenstvům (fytoplankton, fytobentos, subaerická a extremofilní společenstva). Probrána je jejich struktura, nároky na podmínky prostředí a biotické interakce, včetně jejich ovlivnění činností člověka. Do přednášky je zahrnuta i problematika fytogeografie, paleoekologie a skryté biodiverzity.

Pokud se nepřihlásí žádný zahraniční student, bude vyučováno v češtině!