1. Základní modely populačního růstu a regulace - logistická rovnice (i s přidanou stochasticitou), cykly generované Mayovou rovnici i deterministický chaos. SS
2. Interakce predátor-kořist: Základní Lotkův model, modely s přidanými omezeními zdrojů, modely s různými funkčními odpověďmi, Rosenzweig-MacArthorův model, modely býložravec-rostlina s opětovným růstem vegetace. SS
3. Prostorové modely společenstev, metapopulace, kontrola dominancí a zakladatelem modelovaná buněčnými automaty, vznik prostorových patrností. SS
4. Výpočet funkční diverzity a její prostorové patrnosti DH
5. Neutrální teorie dynamiky biodiverzity SS
6. Demografické tabulky a věkově strukturované populační modely, životní strategie, trade-off (mohou zahrnovat také alometrické křivky pro škálování znaků s tělesnou hmotností) VR
7. Metabarcoding v ekologickém výzkumu. Dvě lekce: 1 hodina základních konceptů metabarcodingu a 1,5 h -2 h lekce s Dada2 v R. Zásadní koncepty: Zpracování dat (odstranění primeru, shlukování, dereplikace, odstranění chiméry, taxonomická anotace), ASV vs. OTU, propojení s ekologickými otázkami (tj. studie opylování, nebo mořské ekosystémy), od tabulky OTU ke studiu společenstev. GUG
8. Myšlení o ekologii: společná diskuse o vybraném ekologické konceptu a jeho historickém vývoji DH
Cvičení slouží jako doplněk k Ekologii pro pokročilé I a II. Je navrženo tak, aby pomohl studentům seznámit se prakticky s některými teoretickými koncepty, které jsou uvedeny ve výše zmíněných kurzech.
Jeho cílem je zvýšit pochopení vybraných ekologických konceptů. Obsah kurzu se mění mezi lety a obecně se povaha lekcí mění v závislosti na tématu.
Cvičení poskytuje praktické vhledy to matematických definicí ekologických konceptů, analytických přístupů, visualizací ekologických patrností, sběru dat a rozvijí ekologické myšlení.