Charles Explorer logo
🇨🇿

Popularizace přírodních věd

Předmět na Přírodovědecká fakulta |
MB162P45

Sylabus

Témata teoretické přednášky pokryjí běžná úskalí popularizace přírodních věd v českých i světových médiích či osobní komunikaci, typicky přednášce pro lidové publikum. Hlavní okruhy zahrnují:

Jaké jsou formy popularizace a jaký reálný dopad mají?

Hlavní komunikační kanály pro Českou republiku.

Definice publika a nastavení cílení textu či kampaně.

Načasování výstupů a úloha plánování.

Proč dokumenty na Netflixu vypadají lépe, než většina obsahu na Youtube.

Jak zvolit titulek populárního článku?

Práce s vlastním talentem i handicapem.

Práce s trémou.

Nastavení pozornosti diváka a práce s jejím poklesem.

Práce s pozorností diváka televizního pořadu vs. čtenáře.

Bulvární metody Trojského koně, HLP a pro otrlé i HZP.

Sociální sítě jako dobrý sluha, ale špatný pán.

Proč se prodá lépe křeček než šváb.

A proč se i šváb může prodat dráž než dva křečci.

Mediální oživení neživé přírody.

Základní technické vybavení pro popularizační video a přírodovědnou fotografii.

Modelové příklady úspěšných recentních popularizačních projektů.

Anotace

Popularizace přírodních věd představuje pro akademickou sféru takovou obdobu sexuální výchovy na střední škole. Všichni si tak trochu myslí, že jsou v tom dost dobří, ale moc se o tom nemluví a za lecjaký veřejnější popularizační počin se mnozí přírodovědci před svými kolegy až stydí.

Adekvátní popularizační aktivity však tvoří nezbytný kanál komunikace mezi vědeckou sférou a širokou veřejností a umět souvisle a přesvědčivě prezentovat vlastní výzkum patří mezi velmi žádané dovednosti.