Charles Explorer logo
🇨🇿

Vektorová grafika jako nástroj pro vědu

Předmět na Přírodovědecká fakulta |
MB162S11

Sylabus

Kurz poběží ve třech jednodenních (cca 6h) blocích (syllabus je předběžný) 1 Základy- Pracovní prostředí Inkscape, nejdůležitější nástroje a klávesové zkratky- Rozvržení - jak zarovnat a rozmístit objekty- Křivky (lines - polygons)- Úpravy textu, vlastní fonty- Importování obrázků 2 Pokročilejší nástroje- Vektorizace rastrů- Vzory, rozmisťování podle křivek, Distribution along lines- Filtry- Mnohonásobné úpravy / výběr- Klony 3 Vědecké výstupy- Grafy- Mapy- Stromy - Ostatní 

- Kombinování objektů do komplexnějších obrazů

- Kombinování vektorových a rastrových obrázků- Export do PDF / EPS

Anotace

Tento předmět bude zaměřen na vektorovou grafiku, která má oproti grafice rastrové očividné výhody: jakmile je jednou obrázek vytvořen, lze jej použít opakovaně, od drobných obrázků v publikacích přes prezentace s názornou infografikou až po postery. Na velikosti skutečně nezáleží, vektorové obrázky jsou vždy hladké a čitelné, pdf soubory zoomovatelné a postery bez rozkostičkovaných obrázků. Vektory šetří i prostor na disku. Části již hotových vektorových obrázků mohou být snadno zkombinovány do nových kontextů, čím šetří čas i úsilí. Mnoho programů, ať už statistických, fylogenetických či geoinformačních, umožňují exportovat výsledky do vektorového formátu (.eps, .svg), které zůstávají editovatelné a lze je tedy doladit ve vektorovém programu.

Během kurzu budeme pracovat v programu Inkscape, který je nejmocnější z volně dostupných programů s otevřeným kódem. Ač může na začátku působit jako uživatelsky nepříjemný, učící křivka je poměrně strmá. Obsah předmětu bude "přitesán" potřebám i zkušenostem studentů. Na začátku osvěžíme základy, aby bylo jasné, že všichni chápou principy vektorové grafiky a orientují se v prostředí programu a jeho nezbytných nástrojích. Později se zaměříme na pokročilejší nástroje, které usnadní práci a metody aplikujeme na vědecké výstupy - mapy, grafy, stromy, atd.

V ideálním případě by měl student vstupovat do předmětu s vlastním projektem (poster, prezentace na konferenci, nebo graf/obrázek do vědeckého článku / závěrečné práce), na němž bude moci demonstrovat nabyté znalosti. Mimoto pak s vlastním laptopem (Windows/Linux/iOS), s nainstalovaným Inkscapem.