(1-4) ÚVOD co je neuroetologie: Historie a definice disciplíny
Základy fyziologie a anatomie nervového systému mechanismy of nervového přenosu: elektrochemický přenos, synaptická štěrbina, akční potenciál,
časová a prostorová konstanta
Receptory, Iontové kanály: napěťově řízené kanály, chemicky řízené, kanály spjaté s G-proteiny
Neurotransmitery: definice, dělení, funkce,deficity, poruchy, ovlivnění homeostázy organismu a chování
Metody výzkumu: nahrávání a měření nervové aktivity, volumometrie, léze, farmakologie, behaviorální studie, c-fos, zobrazovací metody: fMR, PET, CT
(5-6) ZÁKLADNÍ EMOCIÁLNÍ A MOTIVAČNÍ PROCESY
Emoce: Teorie, Taxonomie a sémantika
Agrese: evoluční zdroje aresivity a ?zlosti"; vyšší kognitivní funkce a agrese -zhodnocení, obecný neurokognitivní substrát pro ?zlost"; variabilita v agresivitě indukovaná prostředím, agresivní chování vyvolané přímou elektrickou stimulací mozku ESB- a důsledky souvislost s emocemi, funkční okruh v mozku pro záchvat vzteku ?affective attack", tichý útok -zakousnutí, dominance a agresivita mezi samci, učení a agresivita, farmakologie a neurochemické metody využité při studiu agrese
Strach a úzkost: charakteristika, modely pro studium strachu (úlohy), základní dráha v CNS aktivovaná při prožívání strachu - ?transhypotalamická dráha", učení a strach, neurochemické a farmakologické postupy při studiu strachu.
(7) Učení a paměť I. Klasifikace a mechanismy:
Definice a klasifikace pojmů, Zodpovědné mechanismy: základní mechanismus a funkce LTP a
LTD, Hippocampus jako klíčová struktura pro učení a paměť. Klasická studie: Učení a paměť - jednoduchý reflexní mechanismus u měkkýše Aplysia
Komplexní schopnosti učení - příklad: Kognitivní schopnosti a neuronální substrát krkavcovitých a lidoopů
(8) Učení a paměť II: prostorová kognice:
Prostorová orientace potkanů a holubů: neuronální substrát prostorové kognice-hippocampus, place-cells, head-directions cells -základní informace; metody výzkumu - behaviorální testy, prostorová kognice jako podklad abstraktního myšlení; orientace na malé a střední škále: alotetická orientace, idiotetická orientace, path-integration, landmark orientation, kognitivní mapy, různé aspekty prostorové kognice u
člověka: ontogeneze, gender, vztah k jiným kognitivním funkcím.
Příkladové studie: prostorová kognice jako podklad pro abstraktní myšlení, neurogeneze (zmnožení neuronů) a foodstoring (ukládání zásob) u ptáků.
(9) Učení a paměť III: Učení v ranné fázi ontogeneze I:
Učení zpěvu: ontogeneze získávání a produkce zpěvu, vrozené predispozice, Sexuální dimorfizmus a hormonální regulace zpěvu, Neuronální podklad zpěvu - fylogeneze, nezbytnost sluchové zpětné vazby, klasický pohled : specifická dráha pro senzorické učení "anterior forebrain pathway", specifická dráha pro produkci zpěvu : "song production pathway", Lateralizace funkce vokálních center, Nový pohled - IEG a funkce vokálních center, Sezónní variabilita a neurogeneze.
(10) Učení a paměť IV: Učení v ranné fázi ontogeneze II:
Rodičovský imprinting: Charakteristika chování a experimentální přístup k jeho studiu, Rozhodující oblasti mozku a funkční asymetrie, Dědičná preference pro určitý preferovaný stimulus - lokalizace v mozku
Sexuální imprinting: Charakteristika chování a experimentální přístup k jeho studiu, Funkce a lokalizace jednotlivých center v mozku; Vliv sociálnho prostředí a věku na rychlost re-konsolidačního procesu,
IEG a sexuální imprinting, sexuální imprinting and hippocampus
(11) SOCIÁLNÍ CHOVÁNÍ: Hravé chování u potkanů:
Koncep ční základ pro studium neuronálního podkladu hravého chování, popis hravého chování a experimentální analýza zdrojů (motivačních) hravého chování, hra agresivita, Hra a pokus o její neuroanatomickou lokalizaci a neurochemické zobrazení,funkce hry, rozlišení mezi hrou a explorací
(12) Duševní poruchy: Animální modely
Neuronální podklad některých psychiatrických onemocnění a deficitů: schizofrenie, deprese,
Alzheimerova choroba, toxikománie, metody výzkumu, animální modely při výzkumu psychiatrických onemocnění
Přednáška je koncipována primárně pro studenty IV.-V. ročníku magisterského zaměření ekologie a etologie. Jde tedy o specializační přednášku magisterského stupně studia, která si nečiní nárok na představení oboru v plné šíři, ale je naopak většinou založena na výkladu "case studies", které mohou být přímo užitečné pro studenty etologie, uvyklé spíše pohledu klasické etologie (Veselovský) a behaviorální ekologie a sociobiologie (Frynta). Protože není určena specialistům na neurobiologii, musí obsahovat, v rozsahu nezbytném pro další výklad, i objasnění některých základních pojmů, metod a konceptů neurověd. Hlavní pozornost je věnována regulaci složitých forem chování: např. učení (zpěv, filiální a sexuální imprinting), paměť (prostorová orientace, foodstoring), motivace a emoce (agrese, strach a úzkost) , hravé chování aj. Při výkladu je postupováno zpravidla shora dolů, od úrovně klasifikace procesů, popisu chování až po neuronální substrát a jsou zpravidla paralelně uváděny příklady z neuroetologie ptáků a savců. Pozornost je věnována i paralelám animálních modelů a chování člověka, což nutně vede i k přesahům do psychologické problematiky, především v oblasti neuronální podstaty motivace, emocí a osobnosti. Upozornění: není určena studentům bakalářského stupně a nenahrazuje základní ani specializované přednášky z neurofyziologie ani etologie.
V případě distančního vzdělávání bude využívána platforma MS Teams.