viz přiložené soubory.
Definice a vymezení ekologie. Abiotické a biotické faktory, podmínky a zdroje. Základní rozdíly mezi terestrickými a vodními ekosystémy. Limity tolerance, optimum, ekologická nika. Populace: definice, mortalita a natalita závislá na hustotě, růst a jeho regulace, modely růstu populace s přerušovaným/kontinuálním rozmnožováním. Zdroje, jejich využití, pojem rovnováhy. Kompetice, predace a mutualismus. Společenstvo: druhová rozmanitost, stabilita, role disturbance, sukcese, osidlování ostrovů, role zásobníku druhů. Ekosystém: tok energie, trofická struktura, účinnost transformace, primární produkce, sekundární produkce, dekomposice, koloběh hmoty (uhlík, dusík, fosfor, těžké kovy, organické kontaminanty prostředí). Člověk a biosféra: změny globální lidské populace, zdroje, dodatková energie.
Přednáška probíhá prezenčně.
Odkaz na kurz v Google Classroom: https://classroom.google.com/c/NTkzMzMwNzg2NDU0?cjc=yfdtnjx
Obecně si myslíme, že nemá moc cenu přeříkávat u tabule (nebo u presentace, což je ještě horší) to, co je zřejmé z knih. Naopak se domníváme, že má cenu se soustředit na věci důležité, problematické a širšího dosahu. Současně považujeme za důležité a umožnit studentům aktivní účast a poskytnout jim zpětnou vazbu i v bakalářském stupni studia. Proto počínaje školním rokem 20/21 povedeme přednášku Ekologie způsobem inspirovaným tím, čemu se někdy říká "flipped classroom".
Celý cyklus bude probíhat takto:
• Ke každé lekci bude dopředu znám seznam otázek/problémů, jimž se budeme věnovat. Od účastníků přednášky očekáváme, že si materiál k těmto otázkám předem přečtou v učebnici (typicky Begon et al.) nebo vyhledají v doporučené literatuře.
• Současně očekáváme, že si účastníci přečtou odborný článek vztahující se k tématu (jejichž seznam je k disposici na začátku celého cyklu). Články typicky budeme vybírat z periodik typu Vesmír, Živa nebo Fórum ochrany přírody.
• Každá lekce pak bude mít tři části: o diskuse s posluchači nad tématy/otázkami a naše odpovědi na dotazy studentů k tématu (očekáváme, že účastníci budou mít dotazy připraveny) – délka bude záviset na množství a povaze dotazů (celkem tak 15-20 min); o naše vlastní přednáška, v níž nebudeme opakovat, co je v doporučené literatuře, ale zdůrazníme zásadní věci a souvislosti a jejich praktické dopady (v délce max. 20-30 min) a budeme hojně používat různé interaktivní prvky (wordclouds, polls ap.); o diskuse nad články. Ke každému článku máme připraveny otázky. Posluchači napřed budou diskutovat otázky v malých skupinách o 3-4 lidech (každá skupina jednu otázku; ca. 10-15 min). Potom bude následovat všeobecná diskuse, kdy jednotlivé skupiny představí ostatním výsledky svého hledání odpovědí na tyto otázky (ca. 25-30 min).
• Účast na přednáškách je samozřejmě na volbě studentů, ale za práci s texty článků je možné získat body ke zkoušce.
• Zkouška bude mít dvě části: o otázky k systematické části přednášky, tj, vycházející primárně z učebnice Begon et al., doplněné zásadními věcmi a souvislostmi, zmíněnými na přednáškách o otázka k jednomu z odborných článků diskutovaných na přednášce
Studenti budou mít k disposici tyto materiály:
• učební texty (zejména Townsend et al.)
• Otázky/problémové okruhy k jednotlivým lekcím
• Odborné články k jednotlivým lekcím (typicky články z Vesmíru, Živy nebo Fóra ochrany přírody)
• Otázky k těmto článkům
• Presentace k jednotlivým přednáškám.
Přehled témat jednotlivých přednášek je v souboru se jménem ekoprogram*.xls