Eko-evoluční dynamika
Sběr data a vzorků - povolení (pokus, odchyt, export, etické aspekty), velikost vzorku, záznamy, naplánovaný design vs. realita atd.), administrativa vědecké práce
Koevoluce
Experimentální práce: měřítko prostorové (manipulační experimenty v přirozeném prostředí, střední měřítko (mezokosmos), cílené manipulace faktory (mikrokosmos) a vzájemné vztahy mezi těmito experimenty; měřítko časové (den, sezóna, věk); přirozená variabilita a její vychýlení manipulací, vyplývající inference a interpretace, základní přesah do analýzy dat (kontinuální vs. diskrétní proměnné atd.), počty opakování, pseudoreplikace, metareplikace
Evoluční ekologie stárnutí a ostatních složek životní historie
Publikační proces z pohledu autorů i recenzentů - autorské hledisko (na co klást důraz, co je podružné, cover letter, odpovědi oponentům, grafická stránka atd.), hledisko oponenta (jak psát recenzi). Posuzování vhodnosti a kvality časopisu, predátorské časopisy, open access atd.
Pohlavní výběr
Popularizace vědeckých výstupů - kontext, jazyk, specifické body (titulky, mezititulky), z pohledu autora textu, autora výzkumu spolupracujícím s popularizátorem, ale i čtenáře. Popularizační přednášky.
Ekologická speciace
Grantové návrhy a žádosti o odborné pozice - z pohledu autorů i oponentů. V čem se liší od publikací, struktura, obsah, důležité a podružné věci, pilotní studie, CV, doporučující dopisy...
Invazní biologie
Praktické dopady vědecké práce
The aim of the course is to acquaint students with practical aspects of scientific work from planning and data collection through their analysis, interpretation and publication. The course will consist of two complementary parts - six selected aspects of evolutionary ecology (eco-evolutionary dynamics, coevolution, evolutionary ecology of aging and other Life History, Sexual Selection, Ecological Speciation and Invasive Biology) and the six practical aspects of working in (not only) evolutionary ecology.
After outlining the main theses of the topics, they will be on selected examples demonstrating practical aspects of research in evolutionary ecology and related fields. In this practical part emphasis will be placed on engaging students in the discussion to help them orientate themselves in practical aspects; and habits of the scientific process.
It is assumed a significant proportion of students (active direction of discussion according to interest) in during the practical part of teaching.