Předmět navazuje na přednášku Didaktika biologie a přírodopisu.
Ve vztahu k přednášce Didaktika biologie a přírodopis budou dále prohlubovány všechny aspekty učitelské profese, se kterými se setkáváme ve školní praxi, tedy pedagogické, psychologické a didaktické.
Vymezíme vztah "učitel a žák" a komunikaci učitele v návaznosti na pedagogiku a psychologii. Zhodnotíme postavení učitele v 21. století a význam učitelského povolání, online vzdělávání a distanční výuku – kompetence učitele pro distanční výuku jako doplňku pro prezenční výuku a vzdělávání žáků.
Přes vzdělávací obor biologie/přírodopis se mj. posílí se porozumění základním konceptům přírodovědného vzdělávání, jakými jsou např. přírodovědná gramotnost, vědecké myšlení a uvažování, prekoncepty a miskoncepce v přírodovědném vzdělávání; zároveň bude diskutována aplikace vhodných didaktických přístupů v souvislosti s prezentovaným tématem mikrovyučování.
V průběhu semestru si každý student vyzkouší zvládání řízení třídy s ohledem na její heterogenní charakter – budou diskutovány jak individuální potřeby jednotlivých žáků, tak i třídy jako dynamického celku, včetně pohledu na možné potřeby dívek vs. chlapců či věk v průběhu nižšího i vyššího sekundárního vzdělávání.
Každý student připraví a následně také odučí konkrétní ukázku vyučovací hodiny biologie/přírodopisu, v rámci tzv. mikrovyučování; tímto na základě vlastní zkušenosti a díky zpětné vazbě spolužáků i vyučujících získá zkušenost s vedením třídy v bezpečném prostředí „třídy“ svých spolužáků, upevní dovednosti spojené s plánováním a přípravou na vyučovací hodinu, rozhodováním nad potřebným materiálním didaktickým zázemím a využíváním adekvátních a dostupných digitálních technologií při plánování výuky.
Součástí mikrovyučování je také návrh hodnocení s akcentem na nezbytnost porozumět roli formativního hodnocen í žáků ve výuce a způsobům jeho aplikace.
Na ukázkách z učiva biologie/přírodopisu se seznámíme s používáním nejrůznějších vyučovacích aktivizačních metod, forem, technik a strategií; analyzujeme učebnice schválené MŠMT ČR pro výuku přírodopisu/biologie na ZŠ a gymnáziu.
Na konci semestru tak bude každý student podpořen v tom, aby nalézal ve své budoucí praxi taková řešení školních situací, která budou adekvátní dané situaci, a to nejen z didaktického, ale i pedagogicko-psychologického hlediska, a kriticky zvládal tyto situace reflektovat.
Seznam probíraných témat:
Kurikulární dokumenty, vč. Učebnic ZŠ a SŠ – jejich konstruktivní kritika a analýza
Metody kritického myšlení a význam čtenářské gramotnosti v přírodovědném vzdělávání
Příprava na VH – s ohledem na timing, (aktivizační vs. tradiční) metody, formy, individuální vs. kooperativní tendence, skupinovou dynamiku apod. – pro potřeby mikrovyučování
Kompetence učitele – ve vztahu k výběru učiva, řízení (managementu) heterogenní třídy, potřeb dívek vs. chlapců i věku žáků, mimoškolních aktivit apod.
Formativní hodnocení
Mezinárodní hodnocení žáků v přírodovědných předmětech
Sylabus, včetně použitých metodických postupů, byl inovován v rámci projektu „Podpora pregraduálního vzdělávání budoucích učitelů na UK“, registrační číslo projektu CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_068/0016093, financovaného prostřednictvím Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání.
Doporučená literatura vedle vznikajících publikací z projektu viz seznam literatury.
Předmět navazuje na přednášku Didaktika Biologie a Přírodopisu
V průběhu semestru si každý student vyzkouší připravit a následně také odučit konkrétní vyučovací hodinu biologie/přírodopisu, v rámci tzv. mikrovyučování a díky zpětné vazbě spolužáků i vyučující získá cenné zkušenosti s možným vedením a přípravou výuky; na ukázkách z učiva biologie/přírodopisu se seznámíme s používáním nejrůznějších vyučovacích metod, technik a strategií; seznámíme se s přípravou na hodinu přírodopisu/biologie, realizací výuky a jejím vedení na ZŠ a SŠ; probereme učebnice schválené MŠMT ČR pro výuku přírodopisu/biologie na ZŠ a gymnáziu; zhodnotíme postavení učitele v 21. století a význam učitelského povolání, online vzdělávání a distanční výuku - kompetence učitele pro distanční výuku jako doplňku pro prezenční výuku a vzdělávání žáků; zaměříme se i na kompetence učitele přírodovědných oborů včetně praktických ukázek způsobů jejich rozvoje, způsoby hodnocení přírodovědného vzdělávání ve výuce – metody, s akcentem na formativní hodnocení včetně ukázek. Vymezíme vztah "učitel a žák" a komunikaci učitele v návaznosti na pedagogiku a psychologii.
Předmět byl inovován v rámci projektu Podpora pregraduálního vzdělávání budoucích učitelů na UK, registrační číslo: CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_068/0016093.